måndag, juli 16, 2007

Fairford 2007

Är det fler än jag som får Top Gun- känning från denna Tom Cruise look a like? Jodå, vi snackar om en riktig machoman från US Air Force. Sådana fanns det gott om på Fairford 2007. Det är någonting speciellt med män i gröna jumpsuits...

Men det började såklart inte med machomän i jumpsuits. Nej då, det började med en resa som skulle ha tagit 2,5-3 timmar, men som istället tog dryga 6 timmar. Mestadels av dessa 6 timmar var vi fast på motorvägen. Kortet ovan är taget under en minipaus, och ni kan ju gissa vilken sida vi skulle ge oss ut på igen. Jajamänsan, den vänstra, och den rörde sig i ungefär 20km/h. Yihaa. Vi kom så småningom fram till hotellet, men morgonen därpå, när vi åkte mot flygshowen, så var det kö igen. En resa på ungefär 3 mil tog oss dryga 3 timmar. Jag har aldrig varit så kissnödig i hela mitt liv som när vi äntligen kom fram. Självklart hade showen redan börjat, så vi missade bland annat Thunderbirds.

Som tur var så missade vi inte Engelsmannens älskade
Eurofighter. Det är fascinerande att se hur snabbt den kan vända, hur fort den kan flyga och hur öronbedövande det är när den flyger förbi.
Mina favoriter är
Red Arrows. De flyger högt, de flyger lågt, de flyger rakt, de flyger snett, de flyger upp och ner och de flyger oroväckande nära varandra ibland!

Det är trollbindande att se dom flyga förbi i en perfekt formation, med röken bakom sig.

Jag tror piloterna har en ganska så stark dödöslängtan, för ibland flyger de otroligt nära varandra...... och det ser ut som om de kommer att flyga rakt in i varandra. Imponerande att de lyckas undvika varandra!
Storbritanniens färger (i form av Nederländernas flagga, men det är kanske för svårt att göra den brittiska flaggan i luften?).

Och slutligen det obligatoriska hjärtat. Vackert.


Jag har aldrig förut sett Frecce Tricolori, och eftersom de är italienare så är de förstås mer dumdristiga än förnuftiga engelsmän! :) Deras takeoff och landning gjordes i grupper av fem. Hmm, det lämnas inte mycket utrymme för misstag där! Ganska läskigt, med tanke på att de har gjort misstag förut.

Som tur var gick allting bra denna gång. Annars är det ju inte ovanligt att flygplan kraschar. Även JAS Gripen har gjort det flera gånger (sista filmen är från Linköpings flygplats!), det är förresten samma pilot som kraschar båda gångerna med Gripen. Sa jag att piloter verkar ha en dödslängtan? Hmm...
Soligt (och lite molnigt) var det, så jag fick en fräsch rosa färg i ansiktet, jaja, all annan färg än vit är bra, antar jag! :)
UPDATE: Mon dieu, Engelsmannen kom hem och kom på att jag minsann hade länkat fel, så här kommer den rätta länken: Fairford RIAT 2007. Nöjd nu, Engelsmannen?
bild: Engelsmannen och jag

2 kommentarer:

Tiger sa...

fy satan va coolt!!! där bleknade min supersvenska-på-landet-helg direkt!!! skulle betalat massor för att få se det där! häftigt värre!! är det sådana plan mike mekar på?? pusspuss hjärtat.

Miss Marie sa...

ja, det är riktigt coolt att kolla på! men ibland undrar man om dom har kontroll över planet eller om det bara är tur! kollade du in filmerna jag länkade till med diverse krascher på flygshower? riktigt läskigt! japps, det är sånt mike mekar med... :D