torsdag, juli 19, 2007

Resa med stil



Att resa med klass är ju nästan omöjligt nuförtiden, eftersom man får strippa av sig det mesta för att gå igenom säkerhetskontrollerna. När till och med Victoria Beckham får ta av sig skorna för att gå igenom säkerhetskontrollen, ja, då vet man att det är omöjligt att resa med klass! (Undrar förresten vad hon säger när de frågat om hon har packat sin väska själv?!) Man får helt enkelt sikta in sig på att resa bekvämt och ha något att göra när planen blir försenade (eller händer det bara mig?).

Jag gillar verkligen reseplånböckerna från Aspinal of London, liksom baggagelappen, väskorna och resedagboken, men i brist på tusenlappar så har jag min älskade reseplånbok från Joseph Verity. Vet inte hur jag höll koll på biljetter och pass innan jag köpte den! Ett annat bra tips, om man lider av lätt åksjuka, är Travel Bands. Det är elastiska band som man sätter runt handlederna och de pressar mot vissa punkter som akupunktur. Mycket praktiskt och bra!

Ipod med en massa bra musik är också viktigt, liksom en bra bok och minst två tidningar (speciellt om man mellanlandar i flera timmar på en stor flygplats med massor med shopping, för annars kan det bli en dyr mellanlandning!). Men gör inte om mitt misstag och läs PS, I Love You av Cecelia Ahern, för då börjar du gråta på första sidan och dina medpassagerare tittar konstigt på dig. Alltså, gör det ej. Välj en bok som håller dig trollbunden, till exempel Nora Roberts, så att det inte gör så mycket att du sitter plats på ett flygplan i 3 timmar och väntar på take off under en snöstorm i Köpenhamn. Välj också gärna en tjock bok, så att du har något att göra när de vänder tillbaka flygplanet eftersom det inte längre går att lyfta från den isiga landningsbanan, och du får spendera natten på golvet på Köpenhamns flygplats. Res gärna med vänner och familj (undvik att resa ensam!) så att du har någon och prata med och fundera ut vad sjutton ni ska göra nu, när planet från Glasgow till Skavsta istället landar på Arlanda, och ni är fast i snöovädret där och Ryanair inte verkar vara särskilt intresserade av att hjälpa er. Och om ni råkar resa från Grekland, dagen efter en terrorattack, så undvik att läsa de sidorna i dagstidningarna under flygturen. Det är nog stressigt ändå. Och förresten, res inte med någon som kan väldigt mycket om flygplan, för du vill helst vara omedveten om att den där sprickan på fönstret kan vara väldigt farligt. Amen.



Och om ni har förlorat ert bagage några gånger, och fått gått runt i Göteborg i samma, svettiga reskläder i 3 dagar innan bagaget kommit tillrätta, så tror jag att ni bör införskaffa en Global Bag Tag, som håller kolla på var din väska är. Sån ska jag ha!

3 kommentarer:

Tiger sa...

OOH! massa bra tips! jag bokade just anslutningsflyget till thailandsresan i december... SAS... och är det så lite som 3 h försenat så missar vi vår resa. snacka om att jag har panik. redan. fanfanfan.

för övrigt älskar jag när du skriver lite längre, som i detta inlägget, för du skriver ju så bra! pusspuss!

Miss Marie sa...

ja du, SAS står för SkitApdåligService, tror jag iaf. mellan vilka detsinationer ska ni resa? 3h låter som ganska lång tid ju! :D

Anonym sa...

Hej hej!

Vet du vart man kan finna det fina rese-etuiet? Det du har på bild i lila. Har letat överallt efter ett sådant men finner inget =(. Tack på förhand.