torsdag, september 13, 2007

Stickig och informationslöst

Torsdag 070913

Gah! Jag blir tokig! Ingen information, inget bra fungerande Internet, inga toalettsitsar, inget kök… är det något som egentligen finns i Frankrike? Ja, förutom massvis med baguetter förstås. I punktform:
* Inga toalettsitsar
* Inget fungerande kök
* Ingen vägledning som ny student på Campus
* Ingen visning av rummet och dess omgivning (t.ex. kök, tvätteri etc.)
* Inget bra fungerande Internet
* Ingen information om kurser och kursstart
Allt detta leder då till förvirring och jag blir så himla frustrerad. Jag går till en institution som säger en sak och att jag ska gå till en annan institution som säger att jag ska gå till en tredje institution som säger att jag ska gå tillbaka till den första institutionen eftersom den har all information. Yeah, right. Jag får lust att bränna upp en bil (det är visst något man gör i Frankrike, under strejker och liknande, det står ett bilskelett på skolparkeringen och ingen verkar veta varför den brunnit) för då kanske någon skulle lyssna på mig? Antagligen inte. Jag inser återigen hur stora kulturskillnaderna är i Europa. Hur någon kunde komma på idén med EU är otroligt; hur kunde någon tro att vi alla skulle kunna ha samma lagar och förordningar i hela Europa? Det är faktiskt helt otroligt. Jag ser skillnader mellan England och Sverige, Sverige och Frankrike, Frankrike och England, och kan ni då föreställa er hur olika de tänker i Tyskland, Polen, Tjeckien..?

Angående att vi inte har haft någon vägledning för nya studenter, så verkar det vara ett lokalt fenomen. Jag har vänner som ska studera på universitetet i Strasbourg och de har tydligen fått lite vägledning (även fast det var dålig), men vi har verkligen inte fått någon. Jag vet inte ens när kurserna ska starta (vissa säger på måndag, andra i slutet av september) och vilka kurser det överhuvudtaget finns. Det är så frustrerande irriterande.

På en lite lägre nivå, men fortfarande irriterande: mitt täcke består av ett lakan och en filt. Och det är inte ett svenskt lakan som man stoppar filten inuti, utan det är bara ett lakan, som man ska ha underst och sen filten över det. Så långt allt väl, men när man börjar röra sig på natten så ligger det inte som det ska. Antingen så är jag utan täcke totalt, har bara lakanet över mig eller (ve och fasa) bara den stickiga filten över mig. Hur jag än gör så kan jag inte vinna!

Är det för mycket begärt att ha Internet, bekväm säng, täcke och toalettsits? Jag tycker faktiskt inte det.

Faen vad jag klagar alltså, men det är faktiskt skit.

**************************************


I’m going crazy. No information, no good Internet, no toilet sets, no kitchen… Is there anything in France? Besides a whole lot of baguettes.
* No toilet seats
* No functional kitchen
* No tour as a new student
* No tour of the room and its surroundings (kitchen, laundry service etc.)
* No good internet
* No information about courses and start dates
All this leaves me confused and frustrated. I go to one place who tells me to go to another place who tells me to go to a third place who tells me to go back to the first place because they have all the information. Yeah, right. I get a sudden urge to burn a car (which they do in France, we have a burnt out wreck at the parking behind campus) because then maybe somebody would listen to me. Probably not though. I see again how big the cultural differences are in Europe. How could anyone come up with the idea of EU? How could they think all of Europe would be able to have the same laws? That is a pretty incredible thought. I see such big differences between Sweden and England, Sweden and France, France and England, and then to imagine the differences in Germany, Poland or the Czech Republic…

About not have any sort of tour for new students, it seems to be a local problem. I have friends who study in Strasbourg and they have had guidance and tours (even though they were bad), but we have had none. I don’t even know when the courses start, some says Monday, others by the end of September. It is so frustratingly irritating.

On another note but just as frustrating: I don’t have a quilt. My duvet consists of a wool blanket and a sheet, and you can’t put the blanket inside the sheet only on top of it. So in the night I end up either without duvet at all, with only the sheet or the wool blanket on top of me (which is not nice at all).

Is it really too much to ask for? Working internet, nice bed, duvet and toilet seats? I don’t think so.

Usch, I complain too much, but it is pretty shitty.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Njut av helgen i Paris, förhoppningsvis både toasits och täcke. Kraaaaam, hälsa engelsmannen./ullis

Akira ♥ sa...

Man får klaga!!! Ha en toppen helg! Puss