fredag, juli 04, 2008

Me love kronärtskockor

Jag gillar verkligen kronärtskockor. Att koka en kronärtskocka och sen doppa i lite, lite smör är riktigt gott. Det lärde jag mig att äta i Frankrike. Nu är det ju säsong för kronärtskocka så de är inte fullt så dyra som de annars är! Jag hittade det här receptet, och det skulle jag gärna prova om jag hade en grill!

För fyra portioner
2 tsk salt
Vinägrett
½ gul lök
1 msk färsk timjan
1 msk vitvinsvinäger
1-1½ dl solrosolja
vitpeppar

Gör så här
Ansa kronärtskockorna, skär bort roten och klipp av spetsen av bladen.Koka upp så mycket vatten att det täcker skockorna, tillsätt salt. Låt koka i ca 30 minuter beroende på storlek. Prova att dra loss ett av bladen, släpper det utan motstånd är den färdig. Ta upp skockorna och låt dem rinna av. Riv skalet av citronen och pressa ur saften. Hacka lök och timjan fint, blanda hacket med citron och vinäger och tillsätt oljan i en tunn stråle under vispning. Smaka av med lite salt och peppar.Värm kronärtskockorna försiktigt på grillen, hela eller delade på mitten. Servera i djup tallrik och häll över vinägretten. Garnera med färsk timjan.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Är det gott? kanske måste prova...

Tiger sa...

Kronärtskockor är BARA goda färska, med massa smör och massa salt! ;) HATAR de inlagda!

Har du slutat kommentera min blogg eller?? ;)

Tänkte bara tacka så sjuuukt mkt för smyckesleveransen! Helt otroliga smycken! Bilderna gör dem inte rättvisa! Där ser de ursnygga ut, men i verkligheten är de ju MAGISKA!

Sara sa...

Mmmm, det där är så gott!!!