onsdag, september 24, 2008

Månader

I Aftonbladet skrivs det om månadsnamn. I Sverige finns det visst några som heter November, och en som heter December men som stavar det med s. Coolt tycker jag. I artikeln har de hittat en kvinna som heter April i förnamn och en annan vars efternamn är Mars. Annars är väl Maj det vanligaste månadsnamnet, fast jag hörde nyligen om ett par som döpte sin dotter till Juni. Men som vanligt låter även månaderna mycket bättre på engelska. January Jones (en favoritskådis hos mig) låter ju exemplevis bättre än Januari Eriksson. August låter bättre än Augusti, and so on.

3 kommentarer:

Sara sa...

Min brorsdotter heter Juni, och tänk jag har blivit så van vid hennes namn att jag faktsikt trodde att det var ett ganska vanligt namn...

Desiree sa...

Namn är kul. Vissa ovanliga namn är riktigt snygga medans andra bara kan bli för konstiga. Här i USA finns det ju en hel uppsjö med konstiga och annorlunda namn som man aldrig hört innan. Känns faktiskt som man kan heta det mesta här.

Anonym sa...

Det finns många både fina uddda och väldigt kontiga namn. Det är inte lätt att välja till ett litet barn. Eftersom namnet ska passa hela livet.