tisdag, november 25, 2008

Föräldraledig

När jag ser den här reklamen blir jag stolt över att vara svensk och stolt över vårt demokratiska Sverige. Visst, det finns många fel med Sverige, men föräldraledigheten är en bra sak. Jag tror många svenskar inte inser hur bra vi har det med vår föräldraledighet. Att mammor får vara hemma länge och att pappan kan vara hemma minst lika länge. Det är helt sjukt bra egentligen. Jag blir lite upprörd och provocerad när folk inte förstår hur bra vi har det här. Jämför med England: Pappan har 10 dagars ledighet och mamma några månader. Detsamma med Frankrike har jag för mig och många andra länder med det. Finns det några fler länder utanför Skandinavien som har lika utbredd föräldraledighet som vi i Sverige? Föräldraledigheten är något vi måste värna om i Sverige och också uppskatta. Amen.

5 kommentarer:

Desiree sa...

Ja visst är det så Marie. Jag håller verkligen med dig. Föräldrarledigheten i Sverige är unik och verkligen något som borde uppskattas mer och absolut inte tas för givet som den så ofta gör. Här i USA har mamman bara tre månaders ledihet och ibland bara rätt till en månad betald och resternade två får hon själv spara ihop till i förväg. Här sätts barnen på dagis vid tre månader och inte då de är 1.5 år.

Anonym sa...

Att Sverige är ett väldigt bra land har jag vetat länge. Nu fick jag det ytterligare bekräftat. Pernilla

Anonym sa...

Jo visst har vi det bra. och att vara mammaledig är det absolut BÄSTA som finns!!! Gosa med bebis hela dagarna o ta del av varje litet framsteg. Det är underbart o jag NJUTER varje minut!!

Miss Marie sa...

Desiree - det gör ont i hjärtat när jag tänker på 3-månaders bebisar på dagis! Och det är väl därför det finns många hemmafruar i USA.

Pernilla - Vi lärde ju oss en del i Frankrike! :)

Akira - Va skönt!

Desiree sa...

Jo det är nog mångt och mycket därför många blir hemmafruar här i USA dessutom är dagis otroligt dyrt i jämförelse med sverige. Har man ett barn måste man ha ett mycket välbetalt jobb för att ha råd att ha barnen gående på dagis.