onsdag, november 05, 2008

Orkidéfunderingar

Jag lånade ut min lägenhet till en släkting i nöd när jag var i Tyskland. När jag kom hem stod den här på mitt bord. En orkidé. Jag har aldrig i mitt liv ägt en orkidé. Visst, jag tycker blomman är fin, men när den vissnar så är det ju bara en kvist och det tycker jag inte är så snyggt. Och sen har jag ju hört från andra hur svårt det är att hålla den vid liv. Snacka vilken press jag har på mig, jag måste hålla blomman vid liv till nästa gång släktingen lånar lägenheten. Är det någon som har tips på hur man ska hålla en orkidé vid liv så tas alla tips tacksamt emot!

En annan grej när man lånar ut sin lägenhet är att de jag har lånat ut den till alltid lämnar kvar lite grann i kylskåpet. Ofast saker som jag aldrig använder. Nu står det en stor smörask med 2/3 smör kvar i byttan och jag äter aldrig smör men jag vill inte riktig slänga det heller för det känns bortkastat. Och man får ju inte kasta bort mat, eller? Även en fil med någon konstig fruktsmak stod i kylskåpet, men den slängde jag direkt för det tänker jag inte ens försöka äta!

Och idag är det tid att gratta Obama och amerikanska folket till ett bra val. Men det som imponerar mig mest är Mccains gratulationstal till Obama. Det som verkligen visar hur bra människa man är, är hur man klarar av motgångar och nedgångar. Jag tycker McCain visade att han är en bra man, trots allt.

3 kommentarer:

Ninnie sa...

Orkideéer är inte så svåra att ta hand om faktiskt. Jag gör såhär med mina: en gång i veckan spolar jag igenom krukan med kallt vatten, direkt under kranen i köket. (Men se till att inget vatten kommer i bladrosetten, då kan den ruttna). Låt krukan stå och rinna av en stund, så den inte står med "fötterna" i vatten sen.
Orkidéer vill helst ha en genomskinlig glaskruka, så de får ljus på sina rötter. De ska inte stå i gassande sol, men ljust vill de ha, trivs bäst i ett fönster.
När de blommat över, så kan man klippa av stängeln de blommat på, men inte alldeles nere vid jorden.
Sen får man ha TÅLAMOD. Det kan ta ½-1 år innan de vill blomma igen....Får man dem att trivas blommar de villigt länge, länge, länge!
Lycka till!

Miss Marie sa...

okej... det där låter ju inte alltför svårt... eeehhh, hoppas jag! ska ta dina tips och se vad som händer! tack :)

Anonym sa...

Så har jag oxå vattnat min blomma o den har blommat länge. Men nu har blommorna vissnat men jag har fått tipset att bara klippa av stängerna när de torkat o blivit bruna, men än så länge är mina gröna så de får väl stå ett tag får vi se vad som händer. Om jag kan lyckas få den att blomma om. Välj en bra dag i veckan att vattna på, så att du inte glömmer vattna! Akira