onsdag, augusti 05, 2009

Valkyria

Igår såg vi Valkyria (eller Operation Walküre - Das Stauffenberg Attentat som den heter på tyska) med Tom Cruise och Bill Nighy. Ni som har sett Bill Nighy som Billy Mack i Love Actually kommer ha svårt att känna igen honom (det hade jag)!

Jag blir alltid lite illa till mods när jag ser filmer som är baserade på verkliga händelser, som denna om det sista kända attentatet mot Hitler. Särskilt när det handlar om andra världskriget och särskilt när jag befinner mig i Tyskland.

Von Stauffenberg (Cruise) är en överste i tyska armén som tillsammans med ett gäng andra kommer upp med en plan för att döda der Führer. De lyckas nästan, Hitler räddas av ett tjockt ekbord och upphovsmännen bakom kuppen blir dömda till döden.

Filmen är bra men lite jobbig att se. Kan rekommendera den!

2 kommentarer:

Sara sa...

Åh jag gillar Bill Nighy! Visste inte att han var med i Valkyria. Kul att du gillade filmen, det blir ju lite mer intressant när det är både bra och lite jobbigt :)

Miss Marie sa...

Sara - jag rekommenderar den verkligen! bra berättelse om en bit av historien som påverkar oss alla!