torsdag, september 24, 2009

Radda in Chianti

Vårt hotell låg i Radda in Chianti, mitt i Toscana. Det är en liten mysig by, med några hotell, några affärer och några restauranger med kanske världens godaste mat. Jag skojar inte! Vi har aldrig ätit så gott som vi gjorde i Italien. De vet verkligen hur man lagar mat. Och de frågar exempelvis inte hur man vill ha sin stek, de gör den bara så som den ska vara! Radda är, precis som alla andra byar och samhällen i Toscana, ytterst charmig. Det är vackra stenhus var man går, smala gränder, vackra statyer och terrakotta.
Vi bodde på ett underbart hotell som heter Relais Vignale. Mitt i Radda och med en vidunderlig utsikt från rum.

7 kommentarer:

Desiree sa...

Vilken charmig liten by! Jag blir som sagt supersugen på att resa runt i Italien så som ni gjorde. Jag antar att ni även besökte lite vingårdar då ni var i Chianti. Jag har varit i Italien en gång och jag håller verkligen med dig om att jag aldrig har ätit så gott som när jag var där. Italienarna kan verkligen det där med mat och inte slänger de i sig maten heller utan middagen är mer en familjehögtid då man samlas kring bordet, njuter av varandras sällskap och den goda maten.

Miss Marie sa...

Desiree - Det var verkligen en fin by. Vi besökte en hel massa vingårdar, och köpte en massa vin! Det var verkligen fördelen med att köra bil från München, man kunde köpa med sig sånt som man inte skulle fått med sig på flyget! Tror vi köpte 20 flaskor vin, några olivolja, limoncello, en tavla, olivträd... Det skulle vi inte ha kunnat göra med flyg!

Anonym sa...

Ser verkligen helt fantastiskt ut.
Konstigt att det aldrig blivit av att man åkt till Italien.

Miss Marie sa...

Pernilla - det är fantastiskt! :)

Annika sa...

Ja, det ser helt underbart ut, marie! jasg förstår fullt ut att det är SANT det du säger om maten. Den måste vara himmelsk! Och det du skriver om allt vin ni köpt---ljuvligt.

Ninnie sa...

ååååå....där var jag också, i mars i år! Så mysigt o så vackert med betagande utsikt från den högt liggande lilla byn. Vi kom körandes i vår lilla Fiat Panda, stannade utanför kyrkan o gick runt i lilla byn där, värmde oss med kaffe på ett cafe. Jo, för det blåste isande kallt då, och snöflingorna hänge i luften....men vackert var det!!!!

Miss Marie sa...

Annika - Italien är verkligen ett favoritland för mig!

Ninnie - visst är det en vacker by! vacker utsikt överallt. kan inte ens tänka mig att det kan snöa där, men jag måste väl tro på dig! :)