tisdag, oktober 13, 2009

Montepulciano

Montepulciano är en underbar liten stad i Toskana. Därifrån kommer några av Italiens bästa viner, Vino Nobile, till Engelsmannens stora glädje! Har jag berättat att vi hade mer än 20 flaskor vin med oss hem från Toskana? Många av dom kom från Montepulciano! :)
Liksom de andra städerna i Toskana, grundades staden av Etruskerna många år innan kristus, och staden har verkligen lyckats bibehålla den gamla andan och stilen.Staden är väldigt populär att ha med i filmer. Bland annat är den med i Under The Tuscan Sun, det är scenen med flaggkastningen, för er som har sett den filmen! :)Staden kommer bli än mer känd i november, när New Moon har premiär. Boken utspelas till viss del i Volterra, men i filmen har de bytt Volterra mot Montepulciano. Den här byggnaden har en stor och viktig roll i filmen! :)Montepulciano är verkligen en vacker gammal stad, med massa historia och fina saker att se. Och maten! Hur mycket gott som helst. Som jag sa så köpte vi en massa vin, men också olivolja fick följa med. Och som ni ser kan man redan köpa souvenirer från staden i New Moon. Det blev dock ingen t-shirt för mig...Däremot var jag väldig sugen på en av de här väskorna, i italienskt läder med snyggt Audrey Hepburn tryck. Men, för 550 euro tyckte jag att det var lite väl saftigt...
På tal om dyra väskor så har jag en liten rolig historia! Vi var på en outlet utanför Florens, där de har allt från Dolce&Gabbana, Gucci till Yves Saint Laurent. Det var vi och ett gäng med japaner, typ. Iallafall så var vi inne på YSL och jag kollade på en väska. Engelsmannen undrade om jag tyckte att den var snygg? Jovisst, sa jag, men lite dyr, jag tycker inte att den är värd 16,000 euro. Engelsmannen bara skrattade och sa att så mycket kan den ju inte kosta! Så han går fram, lyfter upp väskan, kollar prislappen, stelnar till... och ställer väldigt försiktigt ner den igen. Jag önskar att jag hade tagit ett kort, för hans ansiktsuttryck var verkligen priceless! :D Men jag antar att man kan bli lite chockad av att en väska kan kosta 160000 kronor...

6 kommentarer:

Anonym sa...

Var den av vitt guld:)
Jeepers Creepers,I need Victoria Beckhams husband!!

Soliga hälsningar från Sweden.

Annika sa...

Himmel vilken väska!! OCH det var på en outlet???
MADRE!!!

Bilderna är underbara. Kul det där emd New Moon. den filmen ska jag se sedan med dottern.
Visst har jag sett, och läst, under the tuscan sun. Gillade den, framförallt boken.

GOTT med alla goda viner ni köpte med er...Härligt!!

Desiree sa...

Det verkade vara en underbart charmig gammal stad. Jag blir som sagt mer och mer sugen på att åka och bila runt i italien precis som ni gjorde. Vacker natur, interessant kultur, god mat och gott vin, vad mer kan man behöva för en perfekt resa.

Shit även jag måste säga att jag blir chockad av det priset. Oj jag hade nog sett ut som din käre make och knappt vågat ta i något i den butiken efter att ha sett en sådan prislapp. Men onkligen finns det folk som har pengar och kan köpa sådant.

Miss Marie sa...

Anonoym - njae, inte vitt gult, men nästan! tror det var både ponnyläder och alligatorläder också! inte var den snygg heller!

Annika - ja, kul att se det i live som man sett och kommer att se på filmduken!

jag kommer inte ihåg vad ursprungspriset var, men det var iallafall lite rabatterat!

Desiree - åk dit!

ja, hade det varit en vanlig butik hade an nog inte kunnat känna på den, men var det outlet så man fick faktiskt känna på sakerna! jag tycker det är coolt att bara ha känt på en så dyr väska! :D

Anonym sa...

Man riktigt känner atmosfären bland de gamla, lite slitna husen och gränderna. Väskan med Audrey Hepburn gillade jag:/ullis

Miss Marie sa...

Ullis - Jag visste väl att du skulle gilla Audrey-väskan! Riktigt snygg, men dyr!