torsdag, november 26, 2009

Språk

Det har blivit en diskussion om när engelska ska börja läras ut i skolan. Folkpartiet vill att man ska börja lära sig i första klass... Öhhh... är jag dum? Jag trodde man redan började i första klass? Uppenbarligen trodde jag fel!

Vi började med engelska i fyran och ett andra språk i sjuan, jag tycker första klass är alldeles utmärkt att lära sig engelska och att man snarare borde börja med sitt andra främmande språk i fyran!

Ett argument mot att engelska ska börja läras ut i första klass är att svenskundervisningen kan bli lidande. Sure, men så är fallet redan nu. Den lilla språkpolisen som ibland är inneboende hos mig ryser när hon ser vad folk skriver på ställen som exempelvis facebook. Det är många väll, igentligen, imot, i sär skrivningar... och the list goes on.

Jag tror inte att ett främmande språk är skadligt för ens moderspråk, det ökar snarare förståelsen för ens eget språk och hur det är uppbyggt. Troligtvis ökar de felaktiga isärskrivningarna på grund av att vi har lärt oss att man ofta skriver isär ord i engelskan, men det borde ju inte vara så svårt att lära sig skillnaderna mellan språken. Eller?

Har ni några funderingar om det här?

9 kommentarer:

Desiree sa...

Jag tror faktiskt att det skulle gå bra att börja med englska i första klass. Jag tror att barn är rätt bra på att hålla isär språk.

kalaslotta sa...

Vi bodde i Täby i Stockholm innan vi flyttade över Atlanten.

Där började kidsen med liiiite engelska i ettan. Inte mycket men lite hälsnigsfraser etc.

Bra tyckte jag, varför inte?

Pyttsan att det skulle påverka svenskan..vem kom upp med det usla argumentet kan man undra.

Miss Marie sa...

Desiree - ja, de barn som växer upp tvåspråkigt har ju inget problem med det, så varför skulle "helsvenska" barn ha problem med att börja lära sig ett till språk när de är 7?!

Lotta - just enklare saker tror jag är bra att börja med, behöver inte vara någon heavy grammatik utan bara för att få en känsla för språket!

Anonym sa...

Tycker också att 1an känns som en bra årskurs att börja med engelska.
Man märker på barnen att de redan har lärt sig en del via tv och tvspel och annat. Tror att de bara skulle tycka att det var roligt.

Att svenskan skulle lida tror jag inte ett dugg på.

Miss Marie sa...

Pernilla - precis, de lär sig ju ändå, så det är bara bra att speeda på det lite!

Ninnie sa...

Tror inte heller det är helt fel att börja med engelska tidigt, men i små doser. Dagens barn möter ju framförallt engelska mycket tidigare än för bara ett tiotal år sen, via Tv och data, ja, media överhuvudtaget.
Små barn lär snabbt ett nytt språk, precis som du säger, men självklart tar det längre tid att behärska båda språken till fullo, än om man bara har ett språk att lära in. Jag har t.ex. nu en flicka, snart 3 år, på jobbet som har två språk, svenska och franska. Hon talat och förstår svenska mycket bra för sin ålder, men säger knappt ett enda ord på franska, trots att det är det språket som talas mellan föräldrarna hemma. Hon förstår, men svarar på svenska, konsekvent.
Det är ganska facinerande tycker jag, att bli tilltalad på ett språk, förstå allt som sägs, men välja att svara på ett annat!

Miss Marie sa...

Ninnie - precis som med alla andra ämnen så är det ju i små doser som gäller. Men ju tidigare desto bättre...!

Det där om tvåspråkighet tycker jag är intressant eftersom vi, om vi får några barn, kommer vilja att de förstår både engelska o svenska "från början"! Men 3 år är väl ganska ungt så hon hinner nog vilja prata franska snart nog. Läste Amy von Sydows blogg, som jag har länkat här, och hon bor i USA så hennes dotter pratar sve o eng. Men efter att de inte varit i Sve på ett tag så pratade dottern bara eng, fast förstod sve. Hennes svar på varför hon inte pratade svenska var; kids speak english, mummy! För det var ju det hon var van vid!

Annika sa...

Absolut---kör på med engelska på en gång!! Kiddsen hör det ju ändå överallt!
Vi började läsa i trean. Min systers barn som går i sthlms stads skolor började i tvåan.
Ja, jag håller helt med dig om att särskrivningar och felstavningar är ett litet h-vete...och mkt av det får man nog skylla på engelskan. men ändå...LÄR ut så tidigt som möjligt, tycker jag!
Aha, du finns på fb...jag med...skulle gärna frienda dig där om jag bara hade ditt efternamn ;-))))

Miss Marie sa...

Annika - jag tror att om man just lär ut tidigt och visar på skillnader osv så tror jag att det blir lättare! Då lär man sig nog förstå båda språken bättre! Och angående fb, det kan vi nog ordna! :)