onsdag, november 25, 2009

Svenska reflektioner i München

Två reflektioner från München så här en onsdag, efter att ha cyklat till och från centrum och handlat lite smått och gott:

* Tyskar (München-tyskar alltså) kan inte köa. Kan inte eller vill inte, något av det. Det spelar ingen roll om det är i en kö i en affär eller i en cykelkö vid ett rödljus. De S K A framför en, kosta vad det kosta vill. Det får mitt svenska kö-jag att sakta men säkert se rött och spotta ur mig svordomar på diverse språk. Favoriten just nu är att låtsas vara fransk och använda franska svordomar (fast jag tror inte någon går på det, det finns nog ingen så blond och så lång fransyska... kanske får köra på schweiziska istället, den franska delen alltså. Det funkar nog.).

* Det märks att München är en rik stad; uteliggarna sitter och pillar på sina mobiltelefoner eller lyssnar på sin Ipod. Det har jag icke sett någon annanstans.

5 kommentarer:

Desiree sa...

Ja det vill jag lova att det verkar vara rika uteliggare. Det har jag inte sett någon annanstans med sådana som har ipods och mobiler. Ha ha ja det är inte lätt att ta åt sig alla nya sätt i ett nytt land. Jag tycker du ska fortsätta svära på franska. Du är ju kul Marie. Du har en bra portion humor och det kan ju behövas i en kö som inte funkar ;-)

Tiger sa...

Varför svär du inte på svenska? =D TYSKJÄVLAR, skulle jag skrika.

Miss Marie sa...

Desiree - ja, jag var tvungen att kolla två gånger när jag såg en uteliggare sitta o pilla på sin mobil... väldigt konstigt! Och idag såg jag en med hörlurar, med pengakoppen framför sig, konstigt! Och som du sa, inte lätt att förstå allt i ett nytt land...

Tiger - för då får ju vi svenskar dåligt rykte! Fransmännen har redan så dåligt rykte att de inte bryr sig... ;)

akira sa...

Haha jag kan se dig framför mig när du rabblar dina långa meningar m svordomar. Men jag har nog aldrig hört nånfransk ramsa... än! Jag hoppas du inte gav de rika uteliggarna några slantar!

Miss Marie sa...

Akira - du ska få höra en fransk nästa gång vi ses! :)