lördag, februari 20, 2010

Ehhh... what?

Jag blir ofta irriterad när jag läser Malin Wollins krönikor i Aftonbladet. Tjejen hade en hyffsat populär blogg och sen helt plötsligt får hon börja skriva krönikor om ämnen som hon inte har mer koll på än någon annan. Don't get it.

Nu handlar hennes krönika om en
man som blev pappa mot sin vilja. Såklart jättesynd om pappan, kan inte vara kul att bli pappa om man inte vill. Inte alls kul. Men vad jag stör mig på är att Malin Wollin säger att han inte har valt att bli pappa:

"Och så ska mannen acceptera det. För att han är en man. För att nu har han minsann haft sitt lilla roliga och nu är det dags att vakna upp och ta ansvar. Varför ska han ta ansvar? Han har inte gjort ett val. Är det rimligt att begära att man ska ta ansvar för ett val man inte gjort?"

Jag vet inte riktigt hur hon tänker här. Att mannen inte gjort ett val? Så vitt jag vet väljer man om man vill ha sex eller inte (om man nu inte skulle bli våldtagen förstås). Man väljer om man vill doppa veken i vaxet (so to speak) eller inte. Vi lever i en tid där tillfälligt sex är vanligt och det finns många bra skydd för att förhindra graviditet. Det kanske göra valet abstrakt men det tar ju inte bort valet, möjligheten/risken/chansen att bli gravid finns där alltid om du doppar veken i vaxet. Man måste vara dum i huvudet och inte veta det minsta om blommor och bin för att säga att man "inte hade något val". Man kan ha sex utan att doppa veken i vaxet (ja, jag tycker det är ett väldigt roligt uttryck!) och där är det valet som avgör.

Så kom inte och säg att den stackars mannen inte hade något val, för det hade han.

11 kommentarer:

kalaslotta sa...

Håller med dig till 100%.

Malin Wollin är väldigt speciell i sina tankar ibland, det känns som om hon skriver innan hon riktigt tänkt igenom det.

Trevlig lördag

Miss Marie sa...

Lotta - ja, antingen tanker hon inte efter innan eller sa skriver hon bara for att provocera, jag vet inte vad! Irriterande iallafall...

Tack detsamma!

storasyster! sa...

Jepp, håller med du!!! Doppar han får han skylla sig själv! Barn är otroligt härliga så han ska skatta sig lycklig istället!

Miss Marie sa...

storasyster - Nej, nu var ju inte han alls glad over barnet, o det ar klart att alla inte behover vara glada nar de far barn, men de har ju ett val...!

Bella sa...

Men hur mycket tänker en på barnet om en behåller det mot pappans önskan? Vill en verkligen barnets bästa då eller är det bara ens eget mammaego som en tänker på?

Miss Marie sa...

Bella - oj, det är ju verkligen en helt annan diskussion! Där har jag inte ens skrivit något om vad jag tycker.

Vad jag tycker illa om är att Malin Wollin skriver att mannen inte har gjort ett val. Har en kvinna och en man sex så gör de båda två ett val, jag tycker det är korkat och naivt att tro att det inte kan bli några konsekvenser av det hela. Vad jag vänder mig emot är Wollins inställning att det är kvinnan som bestämmer om det blir barn eller inte, alltså om hon skyddar sig eller inte och om hon behåller barnet eller inte.

Wollin verkar heller inte ha någon förståelse för att det faktiskt är en stor grej att göra abort, det är kvinnan som gör det aktiva valet och som gör ett onaturligt ingrepp i kroppen vid en abort. Att helt avfärda kvinnans känslomässiga och fysiska situation med ett "det är klart mannen ska vara med och bestämma" är också det naivt och dumt.

Annika sa...

Bra rutet!!!
Helt rätt.
Läser sällan och aldrig Wollin, och det därför att jag inte tycker att hon är speciellt bra...
För visst FAAAAN har man ett val???

Anonym sa...

Hello. And Bye.

Anonym sa...

Hello. And Bye.

Anonym sa...

If you are shopping for vehicle insurance be sure to compute each of the costs before you take the insurance plan. You might be having to pay higher costs at a discount insurance unless you make time to discover exactly what it is basically that you are paying for. Retain the insurance deductibles in your mind since you are establishing the charge. [url=http://www.ss12w12ws.info]Obse8ighve[/url]

Anonym sa...

As you can see, you may have insurance plan you can depend on and that is certainly inexpensive. Receiving the best bargain is pretty probable whenever you try this advice. If you would like insurance plan that is certainly affordable and also reputable, it really is with your knowledge -- just go believe it is, and don't spend greater than you must.What You Need To Take Into Account When Buying Insurance plan [url=http://www.ss12w12ws.info]Pro232rgram[/url]