måndag, februari 22, 2010

Tips: Decoupagelampa

Ända sedan vi var små så har vi tre systrar pysslat och hållit på. Med en mamma som gillar att sy så fanns det inget annat alternativ för oss! :)

Det här tipset kommer från min storasyster och kräver en rislampa, servetter och decoupagelim. Den här lampan är köpt på IKEA där de har rislampor till billigt pris (denna kostar runt hundralappen) och decoupaglim finns i hobbyaffärer.

Man använder helt enkelt det översta lagret av en servett (som i de flesta fall har 3 lager). Vill man kan man klippa ut till exempelvis blommorna från servetten och bara klistra på dom, eller så kan man klistra på hela servetten. Det är lite pillergöra men det är ganska lätt att få ett fint resultat! Jag har bland annat gjort decoupage på en vattenkanna för att få den lite roligare! Decoupage kan göras på en mängd olika material, kolla bara när du köper lim så att det fungerar men just det som du har tänkt att ha decoupage på!

Jag gillar verkligen syrrans lampa! Hon kommer snart på besök till München så då kanske jag sätter henne i arbete här... :)

10 kommentarer:

Desiree sa...

Wow vilket jobb. Lampan blev superfin men det verkar rätt pyssligt. Hur lång tid tog det din syrra att göra denna lampa? Det ser väldigt proffsigt ut. Mycket snyggt gjort.

Miss Marie sa...

Desiree - jag vet inte hur lång tid det tog, men jag ska fråga henne! :)

anna of sweden sa...

Vilken bra idé! Superfin! Så fin att jag blir sugen på att göra en egen. Kanske till Söta Ks rum.

Miss Marie sa...

Anna - ja, det skulle ju passa superfint i ett tjejrum! Och man behöver ju inte göra en blommig, det är bara servetterna som begränsar...! :D

tiger sa...

Men cooolt! Jag har en rislampa som hänger i vardagsrumstaket. En sån stor en. Kanske man kan ta o förändra... Men på den som din syrra gjort ser man ju inga "servettkanter"? Är det inte lätt att det blir knöligt?

Miss Marie sa...

Tiger - om du river eller klipper servetterna så blir kanterna mindre synliga. Jag vet inte exakt hur syrran har gjort här men jag skulle gissa att det är så hon har gjort det! Det blir ju aldrig superplatt utan det blir ju lite ruff yta på det men det är också en del av charmen!

Annika sa...

GUD så fint!! Jag är impad!!
Otroligt fint. Är det svårt? Dum fråga för det är det säkert...

Miss Marie sa...

Annika - inte alltför svårt, bara lite pyssligt att hålla på! :)

storasyster sa...

Här kommer svar på några av era frågot. Det är superlätt o man behöver inte vara så nog heller. Jag rev bort kanterna på servetterna så de blev lite ojämna o flikiga. Jo man ser servettkanterna på en del ställen om man studerar lampan på nära håll, men vem behöver göra det när den är klar o ska stå i ett hörn?! Den blir ju inte helt slät på ytan utan som Marie skriver, lite ruff o knöllig, därför syns inte servettkanterna så mkt heller. Det tog mig två kvällar att täcka hela lampan. Sen lackade jag hela lampan, över servetterna den tredje kvällen. Lätt som en plätt om du har lite tålamod!!! Tack för alla fina kommentarer!

Miss Marie sa...

Tack syster!