lördag, mars 20, 2010

Chili

Jag har planterat chili här hemma och det växer! Woot woot!

Jag torkade några chilifrukter, och när de rasslade när jag skakade på dom så var de torkade och chilifröna var redo för plantering. Jag planterade dom ganska grunt, vattnade ordentligt innan så jorden var blöt, la på lite platsfolie över (som ett litet miniväxthus) och så några dagar senare så började de växa! Det är verkligen hur kul som helst, för kollar man på morgonen och sen på kvällen så har de växt ännu mer!

Och jag vet att många inte gillar chili, eftersom de tycker att maten blir för stark. Jag gillar inte heller stark mat, men använder man chili med måtta så blir det riktigt gott. Som en krydda istället för bara hetta. Prova vetja!

I sensommar hoppas vi sen att vi kan skörda chili!

7 kommentarer:

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Nisrine@Dinners and Dreams sa...

I DO NOT UNDERSTAND BUT I LOVE WHAT I SEE!

storasyster sa...

Ja viist är det kul att odla. Här odlar vi tomater. Kanske att man skulle planera lite chili oxå, hmm!!

Anonym sa...

Får vi smaka när vi kommer:)?/ullis

Miss Marie sa...

Nisrine - Thank you! :)

Syster A - gör det, det är gott! :) annars kan man köpa chiliplantor lite senare o plantera dom, sakerligen lite enklare!

Ullis - då får ni komma igen i sommar! :)

Ninnie sa...

oj, vad spännande! Hade ingen aning om att man kan odla chili hemma... Hoppas den växer och blir bär frukt!

Miss Marie sa...

Ninnie - jo, det kan man, hoppas jag iallafall! :D Får se hur mycket frukt det blir... :)