tisdag, mars 09, 2010

München

München är en stad med mycket historia. Inte bara grundades nazismrörelsen här utan det fanns också ett koncentrationsläger en bit utanför staden. Det var också här Hitler försökte ta makten i ölkällarkuppen, men misslyckades och hamnade i fängelse en bit utanför staden, där han sen skrev Mein Kampf.
Och från vår ena balkong har vi den här utsikten, i mitten ser ni tornet som står i
Olympiaparken som byggdes till sommarolympiaden 1972. Där tog amerikanska simmaren Mark Spitz sju historiska guld och vår svenska Kung Carl Gustaf klickade med en viss Silvia. Den Silvia som det, enligt en kompis mamma som gick i samma skola, inte gick så vidare bra för i studierna till tolk och att hon därför fick jobba som värdinna istället för tolk. Elakt skvaller kanske, vem vet...

Tyskarna promotade deras OS som ett Happy Games, det som slutligen skulle ta bort de onda minnen från andra världskriget. Men det var där som massakern ägde rum, då elva israeliska atleter och tränare mördades av palestinska terrorister i ett blodigt drama. De olympiska spelen i München fick knappast den fredliga inramning som hela landet hade hoppats på.

Det finns säkerligen en hel del bra historiska händelser från München också, och jag ska försöka hitta några!

4 kommentarer:

Desiree sa...

Det är alltid kul att höra lite om ställena där ni andra bloggare som du bor. Jag tycker att Munchen vekar vara både en interessant och vacker stad av de bilder du visat. Kul med lite kuriosa om staden man lär sig en hel del som man annars inte skulle. Det var en vacker vårhimmel iallfall även om ni har fått kallt igen. Ha en bra kväll.

KRam

Miss Marie sa...

Desiree - ja, jag kan inte heller så mycket om staden så därför är det kul för mig att lära mig! :)

Annika sa...

Jag skulle så gärna vilja åka till Bayern. SÅ gärna!! Och då till Munchen också. Tung historia där, och sällsam.
Kul Silvia skveller, sånt gillar vi. massor. hehehehehe!!!!

Miss Marie sa...

Annika - jag tycker det också är kul med kungaskvaller! :D Bayern är riktigt fin, München kanske inte är det roligaste stället, men resten av Bayern är riktigt vacker!