torsdag, april 22, 2010

Demokrati och förbud

Belgien skulle ha röstat mot slöjförbud idag, men en liten regeringskris kom i vägen för det.

Jag gillar det inte. Jag gillar inte att folkvalda politiker ska bestämma vad folk ska ha på sig. Vill jag gå runt med en Kalle Anka-mask borde jag få göra det. Jag tycker inte det är särskilt snyggt när unga pojkar går runt med jeansen nedanför arslet och visar upp sina kalsonger, faktiskt gör det mig lite lätt kräkfärdig, men jag skulle aldrig drömma om att förbjuda folk att klä sig på ett visst sätt. Överlag gillar jag inte när politiker ska förbjuda oss att göra vissa saker.

Var finns demokratin i det?

3 kommentarer:

Desiree sa...

Både ja och nej ställer jag mig i den här frågan. Visst borde inte politiker få inskränka allt för mycket för folks personliga frihet. Visst borde man få respekt för den religion man än väljer men i det här fallet var det väl inte slöja utan burkan man skulle rösta för eller mot. Tycker inte att folk ska gå med Kalle Anka mask heller för den delen för att man ur säkerhetssynpunkt samhällsmässigt också måste kunna identifiera folk. Jag vet inte hur det tex skulle bli vid olika kontroller som kräver identifiering. De som bär mask eller burka kan de då under dessa omständigheter tänka sig att visa sitt ansikte? Alla muslimer bär ju inte heller burka och det står väl inte heller i koranen att man måste bära burka som kvinna. Hur långt ska man respektera folks religion i förhållande till just samhällets säkerhet för övriga invånare som ändock utgör majoriteten i landet?
Jag tycker inte att politiker ska förbjuda en massa hit eller dit men man måste ändå som minoritet ta seden lite dit man kommer i samhället.

Miss Marie sa...

Desiree - jag ser det ganska enkelt som så att har man religionsfrihet och är en demokrati så ska man heller inte inskränka i folks rätt att klä sig i enlighet med sin religion. Jag har inte läst koranen o vet inte om det står något om burka i den, men vissa muslimer har ju onekligen tolkat det som så. Burka är ju en slags heltäckande slöja så man brukar benämna det här förbudet som slöjförbudet. Och om det sedan är rätt eller fel att bära slöja, det är en helt annan fråga!

Desiree sa...

Jag tycker som sagt bara att man ska kunna kräva att folk visar ansiktet i identifiers sammanhang. Men vanlig slöja funkar ju utmärkt. Såg artikeln och fick uppfattningen om att det var Brukan de skulle rösta för eller mot inte den vanliga slöjan.
Kram