onsdag, augusti 18, 2010

Bättre förr?

Men jeeeeezeeeez! Vilken tur att man inte går i skolan nu, om dessa "lekar" är vad ungdomarna i grundskolan gör nuförtiden! Det här är ju mobbning på hög nivå. Vad gör lärarna för att motverka detta? Dricker kaffe kanske? Det brukar vara lärarnas lösning på det mesta...

Exempel på en lek:
Suddgummibögen. Ett så kallat "bögtest" som går ut på att sudda med ett suddgummi på översidan av handen tills det börjar blöda. Den som avbryter eller börjar gråta kallas för bög.

Mysigt...

11 kommentarer:

Anonym sa...

Ungdomar av idag blir allt råare mot varandra och omgivningen! Förklaringen finns att söka i internet, olika spel, föräldrar som skils osv.
Det kommer inte att bli bättre, bara sämre, tills vi har fått en hård struktur att tvinga föräldrarna att ta hand om sina barn.

Annika sa...

SÅ jävla sjukt, marie...
Faktiskt är jag glad att K går i skolan i US (och inte i sve). Sådant dkulle ICKE förekomma här. Jag blir fan mörkrädd...
NU är jag tillbaks igen!!
OCH nu ska jag fortsätta spana in din blogg efter mitt långa uppehåll.

Miss Marie sa...

Anonym - det finns nog väldigt många förklaringar till varför ungdomar gör nåt sånt här. Elever har väl mobbat varandra i alla tider (tänker på filmen Ondskan t.ex) men just dessa lekar verkar väldigt grova! Läskigt.

Annika - välkommen tillbaka! Kan förstå att du inte vill ha Karolina i en svensk skola, det verkar ju oenkligen vara mer disciplin i de amerikanska.

Desiree sa...

Fy fasiken låter ju helt sjukt! Tur att man inte går i skolan nu. Sådant här ska ju inte tolereras. Jag hade blivit väldigt upprörd som förälder om mitt barn hade varit med om något sådant.
Kram!

Miss Marie sa...

Desiree - jag antar att inte alla elever gör sånt här, men bara att vissa gör det är ju hemskt! USch, usch!

Anonym sa...

med risk för att få alla emot mig nu...men johan gjorde så när han gick i skolan (högstadiet) och då gjorde man det som en kul grej, hade inget med mobbing och göra. man skrattade och jämförde såren. stört javisst, men mobbing var det inte då iaf.
/Pernilla

Miss Marie sa...

Pernilla - Oj! Konstig kille du har! ;) Visst kanske man jämför, men grupptrycket att man "måste" göra det kan nog ändå likställas med mobbing. Sen att en del gör det av fri vilja är ju en sak, men det finns ju alltid ett visst grupptryck.

Miss Marie sa...

Och förresten, den där leken är bara ett exempel. Om du klickar på länken kan du läsa om fler "lekar", bland annat en version av ryska posten som jag iaf aldrig har hört talats om förut!

Anonym sa...

har läst länken nu. sjuk läsning.
fast jag vill nog inte hålla med dig om att mobbing och grupptryck är samma sak.

Miss Marie sa...

Pernilla - fast när är det grupptryck o när blir det mobbing? Vissa mår ju dåligt av grupptryck o då blir det väl en sorts mobbing? Mobbing behöver ju inte vara med ett uppsåt att mobba någon, det beror ju på hur individen tar det. Mår den dåligt så är det väl en sorts mobbing? Jag har inget svar, jag bara spånar lite här!

Anonym sa...

att bli utsatt för mobbing kan du inte hjälpa. att folk hackar på dig.
men att inte kunna stå emot grupptryck handlar snarare om vilka värderingar och vilken styrka du fått med dig från din uppväxt.
och om du inte fått med dig någon styrka så gör inte det massa människor till mobbare.
har heller inga svar, bara åsikter.