lördag, september 11, 2010

9/11

Kommer ni ihåg vad ni gjorde?

Jag var på Grekland med mina föräldrar. Vi var på väg ut på middag och jag gick förbi en bar där det visades på TV att ett flygplan hade flugit in i en skyskrapa i New York. Aj då, vilken otur, tänkte jag.

Dagen efter skulle vi åka hem och vi möttes av en lång kö på flygplatsen, vi fick visa passet minst 4 gånger innan vi fick kliva på planet, lite försenade. Det mumlades bland passagerarna att det hade hänt något i USA, men ingen visste riktigt vad.

Väl ombord och uppe i luften delade de ut dagstidningar. Där, flera tusen meter upp i luften förstod vi vad som hade hänt. Bilderna visade människor som hoppade ut från fönster, människor som panikslaget rusade runt på på New Yorks gator och så flygplan som åkte in i World Trade Centers torn. Inte bara ett torn, utan båda två. Och inte bara i New York, på andra ställen också. Ofattbart och väldigt läskigt att läsa när vi väl satt på flygplanet uppe i luften.

Väl hemma satte vi oss framför teven för att försöka förstå vad som hade hänt.

Två år senare var det dags för något ofattbart igen. Svenska utrikesministern Anna Lindh mördades i Stockholm. Jag kommer ihåg hur jag följde presskonferenserna de hade om hennes tillstånd, och om hur jag satt som på nålar när de skulle hålla en presskonferens på morgonen den 11 september 2003. Där i vardagsrummet i trean i Linköping, som jag delade med en kompis, föll tårarna när nyhetsuppläsarna plötsligt sa att Anna Lindh hade avlidit.

Ofattbara saker, men ändå händer dom.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hello. And Bye.

Anonym sa...

Hello. And Bye.

Anonym sa...

When it comes to insurance policy the existing expressing you will get whatever you pay money for is incredibly appropriate. Should you be reluctant to cover a reasonable sum for your top quality on a monthly basis do not expect affordable coverage. On the other hand, if you pay out a good sum in premiums anticipate excellent insurance. [url=http://www.x21w12w21.info]Vi7765ity[/url]