tisdag, november 09, 2010

Kanelbulledags

Förra veckan satte jag en surdeg. Tanken var att jag skulle baka bröd på den. Men sen när surdegen var klar (efter fyra, långa dagar) så insåg jag att man behöver sätta fördeg och allt vad det nu heter när man bakar med surdeg, och jag ville ju ha resultat direkt! Så då bakade jag kanelbullar med surdegen istället. Det blev kanongott!


Jag hittade David Zetterströms recept på kanelbullar och det blev verkligen gott (det kan ju ha något att göra med att man har i nästan ett halvt kilo smör...). Jag kan rekommendera receptet och jag kan rekommendera att faktiskt ha pärlsocker på bullarna, för då blir de nog lite finare. Men än så länge vet jag icke vad pärlsocker heter på tyska eller om det ens finns, så jag skippade det!


Det gick bra ändå...

9 kommentarer:

storasyster sa...

Oj vilka fina bullar. Ser ut som om du varit på bageri o fotoat! Mumma nu blev jag sugen på kanelbullar!!! Synd att du bor så långt borta, annars hade du fått besök nu direkt!

Veronica sa...

Hej!

Pärlsocker på tyska blir "Hagelzucker" - bör inte vara några problem att hitta nu! :=)
Receptet lät verkligen gott....

Ullis sa...

Oh, vad gott det ser ut. Här sitter jag med min kaffekopp och ett äpple, ja, ja, vad är väl en bulle:)

Miss Marie sa...

Storasyster - det är bara att komma! ;)

Veronica - åh, danke schön! Då får jag ge mig ut och leta efter det... :)

Ullis - äpple är också gott, o nyttigare! ;)

Annika sa...

Vad duktig du är. Bullarna ser så goda ut. Mums!!!

Miss Marie sa...

Annika - mm, goda och väldigt, väldigt onyttiga! ;)

Desiree sa...

Interessant att man kan baka det mesta med surdeg. Men allt för mycket smör för min smak även om de ser väldigt smarriga ut.
KRam!

Desiree sa...

Interessant att man kan baka det mesta med surdeg. Men allt för mycket smör för min smak även om de ser väldigt smarriga ut.
KRam!

Miss Marie sa...

Desiree - ja, nästan gång tar jag inte lika mycket smör i fyllningen, det blir smakrikt ändå! :)