onsdag, januari 05, 2011

Förlossningskliniken

Idag var vi på förlossningskliniken och träffade vår förlossningsläkare. Både jag och Engelsmannen var supernervösa, jag vet inte riktigt varför, men jag antar att vi båda är lite oroliga över att vänta och föda barn i Tyskland, även fast vi försöker förtränga det bäst vi kan!


Vi pratade med vår läkare och det kändes riktigt bra. Det var första gången vi träffade henne och hon förklarade hur saker och ting fungerade där och vad vi kan förvänta oss. Man kunde nog nästan se hur Engelsmannen och jag slappnade av allt eftersom!


Det är vissa saker som är lite annorlunda här från Sverige. Bland annat vill de att man ringer och åker in direkt när vattnet gått, för att se så att allt är som det ska och barnet inte är stressat av att inte ha vattnet omkring sig. Har man värkar i mer än 2 timmar och med 10 minuters mellanrum så är det också dags att åka in. Inne på kliniken finns ett stort badkar så att man kan bada under värkarbetet, men de vill inte att man föder i badkaret, utan det sker i förlossningssalarna. Under sista skedet av förlossningen är en barnmorska, en doktor, vår förlossningsläkare och åtminstone en sköterska med, så det kan nog bli lite trångt!


Vi pratade också om smärtlindring, och det de erbjuder är epidural, utöver akupunktur, homeopati och sådant icke-medicinskt. Tydligen så går inte epiduralen in i ryggmärgen, utan utanför (?) och någonting sitter kvar i ryggen så att doktorn kan ge ytterligare smärtlindring om det skulle behövas. Ja, vi fattade inte riktigt hur det fungerade men nickade och log och tänkte att det visar sig väl! 


Som ni ser på bilderna så ser det inte ut som ett klassiskt sjukhus. Nedervåningen är ljus och fräsch och påminner mer om ett hotell än ett sjukhus. Där finns kafeteria, matsal, samlingssal och andra små rum, men även operationssal om det skulle bli aktuellt med kejsarsnitt. På övervåningen finns förlossningssalarna och även patientrummen. Det största rummet har fyra sängar, men vill man kan man betala för att få enkelrum (om det finns något ledigt). Vanligtvis är man kvar på kliniken i 3-4 dagar, detta eftersom de vill ha koll på att amningen kommer igång och fungerar som den ska, mamman läker som hon ska, och att bebisen börjar öka i vikt igen. 


Jag kan inte påstå att vi är lugna som filbunkar, men det känns som en oerhörd lättnad att ha fått klarhet i vissa saker som vi förut funderade över. Det här ska (nog) gå bra!

19 kommentarer:

Annika sa...

JAG tycker det där låter riktigt TOPPEN, Marie!!
Där kan du känna dig lugn! Finns inget som låter dåligt.
Privatrrum betalade jag också för då jag fick K. Då kostade det 50 dollar per natt, men det var så väääärt det!! Hoppas du kan få det också.
OCH vad bra att du får stanna på BB ett tag.
Tycker det låter riktigt, riktigt BRA!!
Måste kännas skönt att ha sett stället. Här ordnades också visning på BB innan vi fick barn, mkt bra.

storasyster sa...

Ni verkar ha haft en positiv upplevelse. Det är ju alltid bra. Tror ni skulle vara lika nervösa om ni skulle föda i Sverige, för man vet ju inte vad man har att vänta sig riktigt, bara att barnet ska ut. Det kommer bli jätte bra det där ska ni se. Men jag skulle oxå betala för enkelrum om jag vore dig. Då får du mest vila!! Och den behövs även om man tror att man skulle kunna springa ett helt maraton direkt efter förlossningen. Jag iaf, var både dunder trött och superpigg på nåt konstigt sett!

Miss Marie sa...

Annika - vi har sett kliniken förut, men då var det på en info-kväll o då blir det ju mer allmänt. Nu fick vi en privattur o såg lite mer, vilket känns bra! Privatrum vet jag inte... tror det kan bli lite ensamt också att ligga själv om jag måste vara kvar i 4 dagar! Men vi får se hur det känns, det är inget vi behöver bestämma innan!

Storasyster - Njae, lika nervösa tror jag inte, för där vet man ju ungefär vad som kommer hända. Här är allt nytt! Såklart vi är nervösa över förlossningen (vilket vi skulle vara i vilket land som helst!) men det känns bättre nu när vi vet hur det funkar här lite mer.

Anonym sa...

Vad fint det ser ut att vara, och det låter som de är rätt proffsiga. Ohh spännande!!

Anna, Fair and True sa...

Intressant att höra lite mer om hur det fungerar i Tyskland. Vi får inte besöka kliniken här längre - de har ställt in det pga bacillrisken (vet inte om det bara är just nu på vintern eller permanent). Men de har ganska mycket foton på nätet och vi har dessutom varit på två föreläsningar (2,5-3 timmar per gång) så de berättade och visade en hel del bilder. Här kan man se lite bilder http://www.bbstockholm.se/index.php?page=HosOssForlossning

Här vill de att man ringer när vattnet gått men man behöver inte åka in på en gång om man inte har täta värkar samtidigt såklart. Här tycker de att man har det bäst om man går igenom latensfasen hemma i sitt hem och kommer in först när värkarna börja bli täta. Men är man jätteorolig får man komma in tidigare. Samtidigt har man gjort så att rummen ska se lite ut som hemma, dvs ett vardagsrum eller sovrum. De har också badkar men man får heller inte föda i badkaret (vilket man får i England t ex). I sista skedet tror jag bara en eller två barnmorskor är med om det inte finns särskilda skäl och läkarna kommer först när bebisen är ute och kollar både bebis och mamma.

Nu för tiden har alla kliniker eget rum. Man föder i ett rum, ensam såklart (alltså inte med någon annan födande) och eftersom får man komma till ett rum eller till patienthotellet och det är alltid eget rum. Tidigare var det bara privata som hade så men med tiden har svenska kvinnor "krävt" det så nu erbjuder alla det. Man stannar vanligtvis två förlossningsfria nätter. Dvs föder man på natten räknas inte den natten. Fast andragångsföderskor försöker de nog skicka hem tidgare. På tredje dagen då man åker hem görs en större läkarundersökning av barnet. Och de vill som sagt se att amningen fungerar någorlunda innan man åker hem.

Jag har alltid undrat över det här när man har en särskild läkare. Vad händer om hon är ledig just då? Här vet vi ju inte alls vem eller vilka som kommer jobba och är man där länge kan de ju gå av sitt skift. Men det ska nog gå bra ändå!

Anna, Fair and True sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anna, Fair and True sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anna, Fair and True sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anna, Fair and True sa...

Sorry nåt hände och min kommentar kom tre gånger :)

Miss Marie sa...

Skruttplutt - ja, de verkar proffsiga iaf! :)

Anna - här vill de att man kommer in så fort som möjligt efter att vattnet gått, för att kolla så att bebisen inte är stressad o också för att infektionsrisken är hög då vattnet gått. Sätter inte värkarna igång så får man antagligen åka hem igen, inte så kul att bara gå runt där o vänta! :)

Så ni får vara kvar 2 nätter? Tror aldrig jag har hört nån som har varit kvar så länge på ett svenskt bb, där verkar de vilja att man åker hem så fort som möjligt. Jag tror det kan vara skönt att vara kvar på bb lite längre så man hinner vila upp sig lite grann efter förlossningen.

Vår läkare kommer inte vara där hela tiden, men hon kommer försöka vara där på slutet. Skulle det vara så att hon är sjuk eller förlöser någon annan just då så kommer det såklart komma en annan läkare. Inget är etsat i sten men för oss spelar det inte riktigt nån roll heller, eftersom vi bara träffat henne idag! På kliniken kör alla 12 timmarsskift just för att det ska ske så få avbrott som möjligt, men det är klart, har man en lång förlossning så kommer man nog få se några skift iaf!

anna of sweden sa...

Klart att det kommer att gå bra. Tyskland känns som ett bra ställe att föda barn på, tycker jag.

Miss Marie sa...

Anna - tack! Det låter betryggande! :)

Tiger sa...

Vad fint och bra det verkar! Och vilken grej att det är så många människor där för dej när det är dags! Snacka om att inte snåla med resurser, we like!

Vad gäller epiduralen. Det är så dumt att den kallas "ryggmärgsbedövning" för den går absolut inte in i märgen utan just till "epiduralrummet" i ryggraden. Och det de lämnar kvar är en plastslang så att man kan få bedövningen kontinuerligt (som ett dropp, typ)... annars skulle ju bedövningen gå ur och man skulle behöva sticka igen.

Äsch, ingen mening att jag förklarar. Det finns jättebra förklarat här: http://www.growingpeople.se/templates/Page.aspx?id=14095

Puss, love!

Psst, fatta va nääääära de eeee nuuuu!!! Blir pirrig i magen när jag tänker på det!

Desiree sa...

Jag kan tänka mig att det känns bra att få vara där och få prata med läkaren så att ni känner er lite mer lugna nu. Det ser jättefint ut! Jag tror nog att det kommer att bli bra. Det låter som du är i trygga händer och kommer att bli väl omhändertagen. Jag tror också att det där med smärtlindringen kommer att ge sig när det väl är dags. SKönt också att ni får stanna några dagar och kolla att allt går som det ska för dig och Blueberry.
Kram och så spännande att det inte är långt kvar nu.
KRam!

Miss Marie sa...

Tiger - ja, det kanske är bra... Jag vet bara inte vad alla ska göra därinne! Bara stå o titta, eller? :D Tror jag fattar hur epiduralen fungerar nu, men fattade inte när hon försökte förklara! Får se om den behövs eller inte... Nära är det nu! :)

Desiree - ja, vi behövde verkligen den här genomgången så att vi är på det klara med vad vi ska göra och när, det är som sagt inte lika som i Sverige så känns skönt att veta allt nu! :)

Anonym sa...

Jag hade ärligt talat helst inte haft alla de i rummet, men tryggheten att de finns precis utanför - tillgängliga för mig om det skulle behövas - gillar jag!! Så kändes de inte riktigt på min förlossning så tur de gick bra ;) //tiger

Anonym sa...

Jag avundas dig och tycker du har tur. Jag hade mycket större förtroende för sjukhus i Sverige innan, men nu är det ju tidsbrist och personalbrist överallt här. Tycker standarden blivit sämre? Jag tror nästan att jag skulle känna mig tryggare i Tyskland, eller? Jag har ju inte varit där men de ska vara skickliga? bortsett att jag inte kan tyska... Det skulle kännas lite jobbigt. Och shit vad jag skulle ta enkelrum! Du kommer klara det fint! Ni verkar supergulliga och positiva!

Lisa sa...

Det klart att det ska ga bra! Klinken verkar ju jättebra och jag tycker det känns tryggt när de vill ha koll pa allt.

Vi har ocksa besökt var klinik även om det är langt kvar och det kändes jättebra. Jag är faktiskt glad att jag inte ska föda i Sverige. Här i Warszawa gar vi privat och standarden är bra mycket bättre än vad jag sett nan annanstans (inte för att jag fött barn tidigare, men i allmänhet alltsa).

Stor kram till dig!

Miss Marie sa...

Tiger - ja, jag gissar att de kanske bara kollar in för att se om allt går som det ska eller om de behövs, hoppas inte jag har ett helt gäng tyskar i rummet när det är dags för krystvärkarna! Fast då kanske jag inte bryr mig iallafall... ;)

Anonym - jag har ju ingen egen erfarenhet av att vänta och föda barn i Sverige, men av vad jag har hört verkar Tyskland minst lika bra som Sverige. Det känns helt tryggt att veta att vi har all möjlig expertis tillgänglig ifall något skulle gå fel. Vår tyska är ju inte heller kanonbra så vi hoppas att de flesta ska kunna lite engelska! :)

Lisa - jag tycker det är jättebra att man kan välja privat om man vill, tycker det borde finnas i Sverige också just med förlossningar, för där kan man behöva mer hjälp o stöd än vad som ges på ett vanligt BB i Sverige.