tisdag, januari 04, 2011

Name It

Vi har fortfarande inte kommit på ett namn till Blueberry. Vi är inte ens vid det där stadiet att jag har ett favoritnamn och Engelsmannen ett annat men vi kan inte enas. Vi har inte något namn som känns rätt, bara en del som är "okej".


Så nu kollar vi listor och namnförslag. Särskilt efter att min syster påminde oss om att vi inte kan ansöka om pass förrän barnet har ett namn, så när Blueberry väl är ute SKA vi veta!


Men vilka namn det finns... Cynric (with royal might), Daiton (dairy town), Claybourne (clay town), Galahad (noble), Peregrin (traveller)... Döper människor sina barn till de här namnen?


De här namnen finns på svenska Babycenter, och jag valde namn med engelskt ursprung, men jag tycker inte direkt det är något som fastnar...

8 kommentarer:

Annika sa...

Svårt det där...
Namnet ska ju passa både i england och i sverige.
Jadu, de namnen du listat kastar jag på sopbacken, och det gör ju du med :)
Om jag fått en son funderade vi på Erik eller Jakob, men de namnen är ju rysligt poppis. Tror Jacob leder ngn namnliga här i US. Jättesvårt är det hitta rätt namn.

Miss Marie sa...

Annika - grymt svårt! Tjejnamn hade vi massor av, men killnamn... Nej, det är svårt! Erik o Jakob är ju klassiska namn som verkligen är poppis just nu!

Anna, Fair and True sa...

Om du kommer på bra flicknamn får du gärna skicka dem hit eftersom det ju ändå inte är aktuellt för er just nu! Vi har ett, eller jag snarare, men man vill ju ha lite alternativ. Peter är lite osäker på mina (både för pojke och flicka) men kommer ju samtidigt inte med några alternativ direkt... :)

Miss Marie sa...

Anna - jag lämnar kommentar hos dig med flicknamn! :D Min make är likadan, han skjuter lätt ned mina förslag men så har han inga egna att komma med!

storasyster sa...

hmm mmm det där med killnamn är klurigt. tjejnamn är som du skriver mkt lättare att komma på. lycka till!

Miss Marie sa...

Storasyster - vi kan behöva all lycka vi kan få! :)

Jenny sa...

Jag tycker om hebreiska namn (eller namn från gamla testamentet). De är ju dock olika på engelska och svenska, men inte alla. Det är bra det där med namn som funkar överallt. Våra föräldrar döpte oss till namn som gick hem på alla de stora språken (Maria och Jenny). Men jag själv är jädrigt sugen på klassiska svenska namn. Ja, svårt indeed...

Miss Marie sa...

Jenny - ja, det känns som att namne med åäö går bort, det måste liksom funka internationellt! Med tjejnamn var jag inne på klassiska svenska namn, men killar är inte lika lätt...