tisdag, mars 22, 2011

München igen!


Vi fortsätter vår rundvandring i München. Här är vi vid en restaurang på en bakgata vid Müncher Freiheit. Jag älskar de här stora fönstren. På sommaren öppnas de upp och det är riktigt mysigt. Än så länge är växterna torra som fnöske, men snart blir det grönt igen!


Och i den här affären kan man handla mycket gott, bland annat macarons. Jag tycker om skyltfönster som är vackra och har en massa godsaker för både öga och gom!


Här är vi på baksidan av München Residenz, det gamla kungliga palatset i Bayern. Jag älskar de gamla pelarna!


Palatset är numera öppet för allmänheten, och här kan man hitta boulespelande pensionärer.


Eller köpa en kopp av något varmt på Starbucks, som en viss stilig Engelsman gjorde i helgen.


Precis bredvid ligger Theatinerkirche vid Odeonsplatz. Där samlades bland andra Hitler för att fira början av första världskriget. Till vänster skymtar också Felherrnhalle, där bayersk polis och några anhängare till Hitler drabbade samman, med många döda och skadade som följd. Detta var i samband med Beer Hall Putsch där nazisterna försökte ta över Bayern och det ledde till att Hitler fängslades. Under tiden i fängelset skrev han Mein Kampf. Hisnande tanke att jag trampar på gator som Hitler gått på.


Och till höger om Odeonsplatz finns klädbutiken Hackett, med Münchens snyggaste dörrhandtag. De har Hitler garanterat inte tagit i!

10 kommentarer:

Desiree sa...

Himla kul att få se lite mer av Munchen. Otroligt fint med de där pelarna på det gammla kungliga Bayerska palatset. Kan tänka mig att det blir snyggt att fota då solen faller på eller att det kan bli mycket läckert i olika ljus. De där paraply dörrhandtagen var hur fina som helst.
Kram!

Anonym sa...

Looks like hubby has had a StylebyMarie :-)
Nice jacket. Leather?

Have a goodun!

Sandra sa...

Åh, det här med rundvandringar i München gillar jag skarpt !! Nästan som att få åka dit för en stund.

Miss Marie sa...

Desiree - ja, det är riktigt fint där bakom, gäller att passa på att gå där innan turisterna väller in på allvar!

Anonym - no no, I just give som advice! ;) He found the jacket all by himself, on sale at H&M, so not leather!

Sandra - ja, jag tycker jag har varit lite dålig på att visa upp München! Bättring ska det bli!

Sofia sa...

Vilka underbara dörrhandtag! Jag blir lite sugen på en resa i Tyskland nu. Kankse skulle ta en weekend i Munchen till hösten.

Annika sa...

Vilken vacker stad du bor i, Marie!! OCH historisk. SÅ fint. ROLIGT då du tar oss med på fotoprommisar. MER SÅNT!!
The English guy must have been styled by a certain marie, correct??? han är jättesnygg!!
OOOh,vilken mersmak det ger när jag ser dina bilder!!

Miss Marie sa...

Sofia - ja, inom Tyskland tror jag nog München är en bra stad att besöka! Men det beror lite på vad man är ute efter. Är det vackra miljöer skulla jag rekommendera Salzburg som bara är lite längre söderöver i Österrike, men München är ju lite större!

Annika - japp, jag ska bli bättre på att ta med er runt här! :)

Ninnie sa...

Tack för rundtur i München, så roligt att få se den stan lite. Jag har bara åkt igenom på väg söderöver...De där dörrhandtagen var ju speciella!!!

Mia sa...

Älskar dörrhandtagen!
Visst lite tråkigt att du trampar i Hitlers kölvatten men samtidigt så viktigt att vi aldrig tar bort de gatorna eller byggnaderna. Vi får ju inte glömma.

Miss Marie sa...

Ninnie - åker man igenom är staden väl värt ett stopp, men det finns ju ännu vackrare städer söderöver såklart... :)

Mia - oh nej, viktigt att minnas!