onsdag, mars 09, 2011

Nyttig(are) muffins


Jag bakade muffins för några dagar sedan, och jag tänkte dela med mig av receptet. Lite nyttigare än vanliga muffins, eftersom det har dinkel i, och väldigt saftiga med blåbär och torkade aprikoser. Receptet hittade jag här och det kan jag rekommendera!

Muffins med blåbär och dinkel
150 g smör
1 dl råsocker
2 ägg
1 msk honung
1 dl torkade aprikoser
2 tsk bakpulver
4,5 dl dinkelmjöl
1,5 dl mjölk
ca 2 dl blåbär
1. Tillsätt smör och råsocker i en bunke. Vispa lätt och luftig. Rör ner ett ägg i taget i smeten.
2. Blanda de torra ingredienserna med aprikoserna och rör ner i smeten. Avluta med mjölken och rör till en jämn smet.
3. Fördela smeten i muffinsformar på en plåt. En sked med blåbär i varje form och sen in i ugnen.
4. Grädda i 200°C ca 15-20 min.

9 kommentarer:

storasyster sa...

Låter mumsigt! Måste testa receptet! Snyggt nytt collage på bloggen!!

Miss Marie sa...

Storasyster - ja, det blev faktiskt gott! Tack! :)

Sofia sa...

Vad gott det lät!

Anna sa...

Vilken fin burk du har dem i. Tycker också att det var snyggt det nya i headern men alla bilder får inte plats i ramen runt om hos mig, de hamnar utanför?

Ninnie sa...

Mmm....! Så goda de ser ut, jag blir jättesugen, nu måste jag baka muffins!!
Apropå macarons i inlägg längre ner; nä, de ser oftast godare ut än vad de smakar, men när jag var i Provence i höstas åt jag en dessert med STOORA macarons tillsammans med sorbet glass...ååå, DET var så GOTT!!!

Ny header ser jag, så fin!

Desiree sa...

Ser såååå goda ut! Jag tackar för receptet och tar och printar ut det på en gång. Perfekt med lite nyttigare variant då kan man äta fler med gott samvete ;-)
Kramis!

Miss Marie sa...

Sofia - det var det också!

Anna - burken köptes på Amsterdams flygplats o innehöll choklad en gång i tiden! :) Jag vet inte vad jag gjorde för att få headern så stor, den blir som den blir hos mig! Så kan tyvärr inte tipsa...

Ninnie - jag tror man måste ha tur med macaroons, är de torra smakar de skit! Men muffins är alltid gott!

Desiree - ja, lite nyttigare blir det ju, o med både frukt o bär! :)

Anna, Fair and True sa...

Å vad gott det så ut!

Miss Marie sa...

Anna - de är goda!