onsdag, april 27, 2011

Makroner


Några dagar innan dopet fick jag ett ryck och bestämde mig för att baka macaroons, eller makroner som det ju så svenskt heter. Och tja, vad ska man säga? Särskilt vackra blev de inte, jag måste ha världens sämsta ögonmått, för storlekarna varierade från typ en 10-öring till en koblaffa. Den blå färgen blev också lite väl turkos, känns inte så fräscht att äta nåt som det ser ut att man haft WC-anka i, så nästa gång ska jag nog ha lite kakao i mixen för att få lite mindre självlysande färg. De röda hade jag kakao i och de känns lite mer ätliga. 

Men egentligen spelar det ju inte så stor roll hur de ser ut, huvudsaken är att de smakade gott, och det gjorde de! Smarrigt värre, så de bakar jag nog någon mer gång. 


Jag körde på Leila Lindholms recept:

25 KAKOR

Makroner

Mandelkakor

  • 3-4 ekologiska äggvitor
  • ½ dl strösocker
  • 125 g skållad och malen sötmandel
  • 4 dl florsocker
  • 2 tsk kakao

Smörkräm

  • 100 g mjukt smör
  • 1 ½ dl florsocker
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 1 ekologisk äggula
  • 2 msk hallonsylt
  • Några droppar valfri karamellfärg

Mandelkakor

  1. Sätt ugnen på 150 grader.
  2. Vispa äggvitorna på låg hastighet i en bunke och öka efter hand. Tillsätt strösocker, lite i taget och vispa till en fast maräng.
  3. Blanda försiktigt ner mandel, florsocker och kakao.
  4. Spritsa eller klicka ut smeten till 50 runda klickar, stora som femkronor, på en plåt med bakplåtspapper.
  5. Låt kakorna vila på plåten 15 minuter för att förhindra dem från att spricka i ugnen.
  6. Grädda kakorna i nedre delen av ugnen cirka 12 minuter, de skall vara lite mjuka i mitten.
  7. Dra bort kakorna från pappret direkt och låt kallna.

Smörkräm

  1. Vispa smör, florsocker och vaniljsocker vitt och pösigt.
  2. Vispa ner äggula och hallonsylt.
  3. Färga eventuellt med karamellfärg.
  4. Spritsa ut krämen på undersidan av 25 makroner. Lägg resten över som lock.

9 kommentarer:

Annika sa...

Jag tycker det ser underbart goda, och fina, ut!!
MUMS!!
Gud, jag blir sjukt sugen...
Synd att det inte är smakblogg!!

Desiree sa...

Jag tycker de ser jättefina ut. Så duktigt att baka sådana för helt lätta är de ju inte att göra. Håller med Annika om att det vore toppen om det fanns smakbloggar :-)
KRam!

Miss Marie sa...

Annika - ja, de blev goda, men inte vackra... ;)

Desiree - inte helt lätt, det är ganska mycket pill, men kul är det. O så blir de ju så söta! :)

Anonym sa...

Godaste macaronesen (bra stavning) jag någonsin ätit!
fö dom enda jag ätit, men det hör ju inte hit ;)

Miss Marie sa...

Pernilla -det spelar ju verkligen ingen roll, jag läser bara det första! ;)

Anna, Fair and True sa...

Tycker de ser båda fina och goda ut! Jag har också tänkt baka, kanske ska prova det receptet.

Miss Marie sa...

Anna - jag kan rekommendera det här receptet, det enda som var lite krångligt var tiden i ugnen, mina behövde vara inne dubbelt så länge för att ens kunna tas av från plåten!

anna of sweden sa...

Jo! De är ju jättefina!

Miss Marie sa...

Anna - njae, men goda! :)