måndag, maj 02, 2011

Att amma


För ett tag sedan såg jag en dokumentär om amning, Is Breast Best? De utgick från Storbritannien, så jag tror inte samma sak gäller i Sverige, men jag blev chockad av hur många som väljer att ge ersättning utan att ens försöka amma. Storbritannien har väldigt många tonårsgraviditeter, och av de gravida så var det mindre än hälften som ammade, resten valde att ge ersättning, utan att ens prova att amma. De intervjuade några tonåriga mammor och de sa helt enkelt att eftersom de aldrig såg några som ammade så kändes det inte rätt för dom, det var nåt konstigt. Några sa att bröst är till för sex, inte för att en bebis ska äta från dom, och de skulle aldrig kunna tänka sig att amma offentligt. Reportern frågade om de skulle ha valt att amma om fler kändisar visade att de ammade? "I think I would, yeah. Cos, like, I see Rihanna with red hair, and my hair's dyed red. Cos celebs do it, you do it. It's one of them things."


Och det är ju också ganska roligt, för varenda gång det publiceras en bild på en kvinna som ammar, så är det några som tycker det är äckligt. När modellen Miranda Kerr valde att publicera en bild där hon ammade sin son, så fick hon ta emot en hel del kritik från människor som tyckte det var äckligt och som sa att det bara var ett tillfälle för henne att visa brösten. Samma sak när W Magazine publicerade en bild på en ammandes Angelina Jolie. När Maggie Gyllenhaal fotograferades av en paparazzi när hon ammade sin dotter utomhus, fick hon ta emot mycket skit från människor som tyckte att hon borde skyla sig mer, att hon inte borde visa så mycket bröst bara för att hon ammade.


Är det inte konstigt hur människor får det mest naturliga i världen att framstå som något äckligt och konstigt?

10 kommentarer:

Anna, Fair and True sa...

Jag har också tänkt skriva om detta. Såg nyligen att när amerikanare blev tillfrågade om vilken "aktivitet" borde vara olaglig "in public" svarade 29% breast-feeding! Det var av fem alternativ, minns inte vad de övriga var just nu.

Jag känner att det är prydare i Sverige nu också. Man "ska" amma men man ska helst inte göra det så det syns.

Miss Marie sa...

Anna - 29%?! Jösses! Jag håller med, man ska amma för att det är bra, men man ska helst hålla sig inom hemmets väggar tydligen. Jag känner mig inte heller helt bekväm med att amma offentligt i Tyskland. Eller offentligt, det är ju inte direkt som att jag flashar när jag ammar, men det känns obehagligt iallafall.

Anonym sa...

Tänk att inget hänt på detta område på de 23 år som gått sedan jag fick vårt första barn... Själv blev jag utskälld av min BVC sköterska för att jag gett min son ersättning på natten... hade otroligt lite mjölk och han var konstant hungrig och ni kan ju gissa om mjölken sinade ännu mer när hon talat om för mig hur hemsk jag var som gav ersättning... Jag bokstavligen skickade min son in i sjukdomar och död... Enligt henne. Som tur är så lever han och är faktiskt nästan aldrig sjuk heller ;-)

Miss Marie sa...

Brysselkakan - det skulle du ha kunnat bli här i Tyskland också! Vissa barnmorskorna är väldigt emot ersättning, men som tur är så finns det ju o man kan välja själv! Alfred fick lite ersättning på kliniken eftersom min bröstmjölk inte kom igång. Jag köpte också hem ett paket ersättning innan vi kom hem från kliniken, för att ha ifall det skulle bli mer problem med amningen, men som tur var så kom det igång.

Linnéa i Alabama sa...

Bra ämne! Här verkar det vara ersättning som gäller och jag förstår inte varför? Finns det några fördelar med att inte amma? Jag har alltid trott att det var superviktigt för barnet och för relationen mellan mamma och barn? Sen är det väl ett plus eftersom man går ner en massa av sin gravidvikt som man annars måste banta ner? Förklara för en okunnig!

Annika sa...

När jag fick K uppmuntrades verkligen amning, och jag tror det diffar från stat till stat i USA. Kan tro att det är trögt i södern där Linnea bor.
Jag ammade K offentligt men med en liten filt över.
detta är ständigt på tapeten i USA, folk är för och emot. jag blir bara glad då jag ser ngn kvinna amma offentligt, och alla jag sett göra det gör det så diskret!
Det är ju världens smartaste mat, väl förpackad, lätt att ta fram och perfekt temp!
Fram för amning! men funkar det inte ska man absolut inte känna sig dum över att behöva använda ersättning heller. Det blir ju "folk" av de barnen också utan minsta tvekan, så jag kan tro att amningshetsen känns tung för många som av olika anledningar inte kan amma.

Miss Marie sa...

Linnéa - fördelar med ersättning är väl att pappan kan mata också, men det är nog enda fördelen. Annars är det väl bara plus, det är gratis, det finns alltid där, det är alltid i rätt temperatur, barnet får stärkt immunförsvar, mamman o barnet får ett starkt band, mamman går ned i vikt... Så kan man amma så ser jag inget skäl till att inte gör det! Kan man däremot inte så är det såklart bra med ersättning.

Annika - ja, jag har aldrig sett någon som ammar offentligt o liksom fläker ut brösten, de flesta gör det väldigt smidigt o man ser knappt att de ammar om man inte kollar ordentligt. Självklart kan det vara jobbigt för de som av nån anledning inte kan amma, jag har själv dom i min närhet som inte kunnat, o då är det ju kanon att ersättning finns! O som du säger, det blir folk av dom barnen också! :) Men jag förstår inte hur nån kan vilja välja ersättning utan att prova amning, det är ju mkt mer jobb med ersättning!

Desiree sa...

Ja det verkar skilja jättemycket från land till land och från ställe till ställe. Jag tror det kan vara viktigt att visa att flera kändisar ammar sina barn just för att få ugndommar att inse att det är bra. Vill man att pappan ska kunna hjälpa till att mata kan man ju alltid pumpa ut bröstmjölk istället för att köra mer erstättning eller? Det måste ju vara bättre.
KRam!

Miss Marie sa...

Desiree - ja, allt för att få fler att inse fördelarna med amning! O visst kan man pumpa så pappan kan ge, men det är inte alltid helt lätt eller kul att pumpa heller!

storasyster sa...

Ja ammar man offentligt så ser man ju hur folk glor på en. Sjukt!! Bröstet är ju det bästa ett barn kan få o mammor har i hela världen i alla tider ammat sina barn. det finns ju en anledning till att brösten producerar mjölk när man får barn!! Amma mera o avåga amma offentligt!!