måndag, augusti 15, 2011

Lax och bulgur


I senaste numret av Tove såg jag ett recept på laxpaket, så det provade jag idag med några ändringar! Man skulle ha köpt pesto på laxen, men det är ju så himlans enkelt att göra egen pesto (plus att den inte blir lika oljig) så jag körde på det!

Persiljepesto:
En hel massa persilja
Parmesan
Pinjenötter
Vitlök
Olivolja
Salt

Mixa allt i en bunke. Klart! Börja med lite olivolja och späd om du vill ha tunnare pesto.

Lägg en laxfilé på lite aluminiumfolie. Lägg på peston, lägg på lita hackade soltorkade tomater, hyvla lite parmesan och lägg på några oliver. In i ugnen på 200 grader i 20 minuter, eller lägg på grillen på medelhög värme.

Till det gjorde jag en bulgursallad med färska haricot verts, gröna bönor, tomater och sallad. Smarrigt!

6 kommentarer:

Anna sa...

Åh gud så gott det verkar! Nu blev jag superhungrig bara för det.

Sandra sa...

Mums så gott det ser ut!

Jenny sa...

Mums! Gud vad jag älskar när folk matbloggar (eller att matblogga själv).

Miss Marie sa...

Anna - det blev gott också! :)

Sandra - jajamänsan! :)

Jenny - jag tycker också det är kul med ny inspiration, o så är det bra att ha ett litet mat-arkiv på bloggen när inspirationen tryter... :)

Charlie sa ... sa...

Supergott verkar det Marie - det här ska jag spara och test!

Miss Marie sa...

Lotta - gör så!