onsdag, januari 18, 2012

Bakning


Jag har varit inne hos Lilla Matdériven och fick lite finfin bakinspiration! Den här gången var inspirationen av det lite sötare slaget och riktigt, riktigt gott blev det!


Grape Granola Bars är bra att ha i kylskåpet när man är hungrig, eller bra att ha med i väskan när man är på väg. I vanliga fall gillar jag inte torkad frukt inbakat i saker, men det här blev gott. Antar att det blir lite godare när man vet exakt vad som finns i dom!

10-12 st

3 mogna ekologiska bananer

1,25 dl nötsmör, osaltat (jordnöt, mandel, cashew)
1,25 dl grovt hackade nötter (mandel, valnötter, pecan, macademia)
0,75 dl blandade frön (solros, sesam, vallmo, chia)
2,5 dl havregryn, fiberberikad eller vanlig
½ dl gojibär
½ dl torkad frukt (aprikos, tranbär, blåbär, russin, dadlar)
3/4 dl osötade kokosflingor
½ tsk kanel
½ tsk vaniljpulver


Värm ugnen till 175°. Klä en 20x30 cm stor ugnsform med bakplåtspapper. Mosa bananerna med en gaffel och blanda ihop det med nötsmöret. Häll i samtliga ingredienser och rör ihop till en jämn smet. Se till att frukten blir jämnt fördelad i smeten. Fördela smeten i ugnsformen och grädda i 20-25 minuter, eller tills kanterna är gyllenbruna. Låt svalna helt och skär sedan i bitar. Förvara i en väl sluten burk i kylen.


Dessa Snälla godisbollar har jag bakat och lagt i frysen till Alfreds kalas, dom ska vi vuxna få smaska på! Nyttigare än vanligt godis och faktiskt riktigt goda! Man kan inte tro att det finns nyttiga kikärter i dom...

ca 30 st

2 dl kokta kikärter, avsköljda

1,5 dl osaltat jordnötssmör
0,5 dl agavesirap 
½ tsk vaniljpulver
¼ tsk salt
kokosflingor och chiafrön att rulla i
85 %-ig chokla



Gör så här:

Mixa kikärterna i en blender eller matberedare tills de blir till ett grovt pulver. Tillsätt jordnötssmör, agavesirap, salt, och vanilj och mixa tills allt är välblandar, ca en minut. Klicka ut smeten på bakplåtspapper med hjälp av en sked. Ställ i frysen i 15 minuter. När de har stelnat rulla dem till bollar. Om du vill kan du nu rullar dem i kokosflingor, chiafrön eller något annat du är sugen på. Jag valde 85 %-ig choklad som jag smälte och sen rullade dom i, innan chokladen stelnade smulade jag över lite kokosflingor. Förvara godiset i kylen i minst 10 minuter innan servering. Bollarna ska serveras kylskåpskalla och håller sig i flera dagar. De går även bra att frysa in och äta direkt från frysen. 

2 kommentarer:

Kakaobönan sa...

De där barsen måste jag nog testa,lät faktiskt gott. Annars är jag av den typen som tycker att endera äter jag godsaker "på riktigt" om du förstår vad jag menar eller så låter jag bli helt. Göra nyttigt godis ligger liksom inte för mig...
Men, som sagt, de där är ju utmärkta som ett litet mellanmål!

Kram Pia

Miss Marie sa...

Pia - prova barsen, dom är faktiskt riktigt goda och relativt bra också! Godisbollarna blev jag positivt överraskad över att de blev så goda som de blir, jag brukar oftast annars också vara på¨din linje! :)