tisdag, april 17, 2012

Salted Chewy Caramel Chocolate Chip Cookies



De här kakorna kan vara de godaste någonsin, I kid you not! Chokladen, sega kolan, saltet, allt det goda bildar den perfekta kakan. Här hittar ni originalreceptet.

150 g osaltat smör
2 1/2 dl muscovadosocker
2 dl vitt socker
1 tsk salt
2 tsk vaniljpulver
1 stort ägg
2 tsk bakpulver
6 1/2 dl vetemjöl
150 g chokladknappar
10-12 hackade fudgekolor
1-2 tsk salt

Sätt ugnen på 190 grader. Smöret ska vara mjukt, låt det antingen stå framme en stund eller ställ in det i micron i några sekunder. Tillsätt allt socker, salt och vaniljpulver och vispa samman. Tillsätt ägget och vispa igen. Tillsätt mjöl och bakpulver och blanda tills det är klumpfritt. Blanda i chokladknapparna och fudgen. Forma små bollar av degen och platta till dom lite och lägg dom på en plåt med bakpapper på. De kommer flyta ut så se till att de får rum omkring sig, det krävs två plåtar för att få plats med alla kakor. Smula lite salt över varje kaka innan de ställs in i ugnen i 10-15 minuter tills kanterna börjar bli lite gyllenbruna, det är viktigt att inte mitten blir brun, där ska det fortfarande vara mjukt och gojsigt. 

10 kommentarer:

Ninnie sa...

Mmm, de där ser ljuvligt mumsiga ut för ett kakmonster som jag...Måste prövas!

Allt och/eller Inget sa...

Gaaaaahh, de där skulle jag villa energiladda med :)

Miss Marie sa...

Ninnie - gör så, supergoda! :)

Linda - du är värda några stycken! :)

Anna, Fair and True sa...

Det måste jag prova någon gång! Men har du inte gjort något liknande någon gång?

Charlie sa ... sa...

Här ser jag smaskiga cookies minsann....och jag som ska hålla mig ifrån sånt där ;) svårt!

Desiree sa...

OMG! Nu blev jag helt förförd av dessa cookies. Jag är helt förälskad i kombon mellan salt och choklad. Har redan bestämt mig för att baka dessa på fredag :-)
Tack och mums.

Annika sa...

De där ska jag se till att min karolina bakar. Hon är ju familjens bagare. Igår gjorde hon brownies...mmmm...
Just sega chocolate chippisar är så goooda.
Och sen saltet...
Ah...

meerle sa...

Dom måste jag göra! Men vad är muscovadosocker? Finns det nåt annat socker man kan använda istället?

Miss Marie sa...

Anna - haha, helt rätt! Jag kom just på att jag redan publicerat det här receptet... Jaja, gott är det i alla fall! ;)

Lotta - mycket svårt! :)

Desiree - gör så, är så goda! :)

Annika - mmm, brownies är ju underbart gott! :)

Meerle - muscovadosocker är råsocker och är inte raffinerat som vitt, det är ljust eller mörkt brunt till färgen och smakar lite kolaaktigt. Det här sockret gör kakorna sega och goda! Jag köper mitt ekologiska muscovadosocker på Alnatura, om du har nån sån affär i närheten! :)

sara sa...

Oj hjälp vad de såg läckra ut! Tack för receptet!

Och vilken mysig blogg du har, mysigt att surfa runt här hos dig!