måndag, juli 09, 2012

Blåbärstårta



Ända sedan jag hittade den där bilden på en blåbärscheesecake till söndagssvepet, har jag varit sugen på blåbärstårta. Jag bläddrade igenom Lomelinos Tårtor, som jag ju köpte senast jag var i Sverige, och hittade det här receptet som jag blev sugen på. På hennes tårta hade hon en citronsmörkräm, men jag var inte sugen på smörkräm, så jag körde på Vanilla Bean Frosting som jag hade på Alfreds tårta när han fyllde. Det blev också smaskigt! Eftersom det är så mycket blåbär i så tycker jag inte att det behövs någon fyllning, men nästa gång kör jag nog på ännu mer blåbär i tårtan, det är ju så gott med blåbär! I tårtan hade jag vanliga blåbär, men till dekoration valde jag amerikanska blåbär (fast dessa är från Bayern!), eftersom de är lite finare. Jag gjorde bara på halva receptet så vi fick en lagom stor tårta! 


6.5 dl mjöl
2 tsk bakpulver
2 msk maizena
300 g blåbär
1,5 dl gräddfil
1 dl mjölk
2 tsk vaniljpulver
225 g rumsvarmt smör
2 tsk rivet citronskal
4 dl strösocker
4 stora ägg

Värm ugnen till 175 grader. Sikta ner mjöl, bakpulver och maizena i en skål. Blanda gräddfil, mjölk, citronskal och vaniljpulver i en annan. I en tredje skål, vispa smöret och sockret fluffigt, tillsätt äggen ett och ett och vispa mellan varje. Blanda i lite av mjölblandningen i blåbären. Blanda försiktigt i mjölblandningen och mjölkblandningen i ägg- och sockerblandningen. Rör försiktigt i blåbären. Smöra och mjöla en form och häll i smeten. In i ugnen i 25-30 minuter.


5 kommentarer:

Charlie sa ... sa...

Ah, så gott det ser ut! Vad du kan Marie, jättefin kaka.
Tänkte plocka blåbär i veckan...borde försöka baka jag med. Tack för receptet!

Sahra sa...

Den måste jag försöka baka. Jag bara älskar blåbär. Ja, alla bär tror jag. Mums.
Monsoon har otroligt fina klänniingar till små tjejer också. Och skor. Brukar alltid handla till Molly på rean.
Kram

Miss Marie sa...

Lotta - blåbär är ju gott precis hursomhelst, i kaka, paj, med mjölk, på yoghurten eller precis som de är! Mums! :)

Sahra - visst är blåbär gott! :) Monsoon har verkligen fina tjejkläder, tyvärr är killkläderna inte lika fina, men det finns små guldkorn!

Ullis sa...

Vad gott det ser ut och vad fin. Blåbären är inte riktigt mogna här än.

Miss Marie sa...

Ullis - vi får plocka när vi kommer! :)