tisdag, november 27, 2012

Storstadsbarn



När Alfred står så här så blir Engelsmannen lite smått galen: "Get away from there, get away, don't touch it!" Han tänker ju på allt äckligt som finns där på muren; hundkiss, spotloskor, fågelbajs och allt annat mindre trevligt som finns på trottoaren i en storstad. Jag är lite mer lugn. Visst, tänker jag på det är det såklart ganska äckligt och är det något uppenbart äckligt så får ju Alfred inte röra det, men annars? Nej, han måste ju få leva och utforska, även fast vi är dumma nog att bo mitt i en storstad, med allt vad det innebär. Annars måste man ju sätta på honom handskar och munskydd, om man vill skydda honom från allt äckligt. Eller hur tänker ni andra storstadsföräldrar?

16 kommentarer:

Karin sa...

Sv: Haha ja, man skulle faktiskt kunna tro det!

Äsch! Jag tror inte barn dör av lite bakterier :) min pappa har alltid varit av den teorin att lite bakterier är nyttigt. För isolerar man sina barn helt från bakterier så får ju inte deras immunförsvar lära sig att stå emot de bakterier vi stöter på i vardagen. Det funkar lite som vaccin tror jag. En liten dos bakterier, bättre immunförsvar! Det är i alla fall min teori.

Charlie sa ... sa...

Tycker som Karin...och muren är en bit upp med ;)

xx

Martina sa...

Ah vilket underbart fint kort pa Alfred!

Jag har nog fatt mer bacillskräck med aren. Man far ha handsprit och bakteriedödande servetter i väskan! Da kan barnen utforska men ända slippa de värsta bakterierna.
Kramar

Annika sa...

Nej, ingen fara.
Så måste det vara. Det finns baskilusker överallt.
Jag har lite bacillskräck o tvättar händerna så fort jag kommer in utifrån, och sen flera ggr om dagen.
Men jaja. En liten måste få upptäcka och gräva och rota och ta på saker!
Exakt, ha en liten flaska med handsprit i väskan.
Tror som Karin högst upp att barn måste utsättas för lite bakterier för att "härdas". Vi med, I guess!!

Anonym sa...

Jag försöker vara cool när han tuggar grus, sand, löv, lera o s v. Säger att "nej det kan man inte äta, blä, spotta ut, kom vi leker därborta istället" men jag hindrar honom inte helt för jag tycker att han ska upptäcka lite själv. Han är 1 och vill helst äta upp allt han ser. Den där muren hade jag nog inte reagerat för alls men ska bli intressant att läsa andras kommentarer. Obs vi bor i stockholm.

Anna, Fair and True sa...

Håller med dig! Vi är såklart noga med att tvätta händerna vid hemkomst och har handsprit med oss om det skulle behövas. Men lite skit rensar magen liksom. Det värsta att bo i stan är nog snarare föroreningarna i luften tyvärr snarare än smuts på backen och grejer...

Anna, Fair and True sa...

Snygg jacka förresten!

Miss Marie sa...

Karin - så tänker jag med! Klart jag inte låter honom leka med hundbajs, men det man inte ser... ;)

Lotta - du ska se vilka höga hundar vissa har...! ;)

Martina - ja, man får göra det! Min svärmor har bacillskräck så det är kanske därför jag inte har det..! ;)

Annika - ja, så fort jag kommer in så tvättar jag Alfreds och mina händer, man vet ju inte vilka baciller man drar med sig in!

Anonym - jag kommer ihåg det stadiet! ;) Lyckligtvis har Alfred kommit ifrån stadiet då allt ska in i munnen, men det är klart att fingrarna åker in där ibland. Då gäller det att inte tänka på var fingrarna varit innan...! ;)

Anna - ja, luftföroreningar är hemska! Men det tänker inte jag på och det är väl för att det inte syns... Som hundbajs gör! ;) Jackan är också från tesco! Mycket fint där! :)

Desiree sa...

Asch muren är ingen fara. Jag hade kanske inte gillat för mycket pill på soptunnor, allmänna toaletter eller golvet på varuhus, tunnelbanan med mera. Sedan tror jag på som Anna säger att tvätta händera som sed då man kommer hem, efter toa besök och innan man ska hålla på med mat. Man måste leva livet också och då ingår det ju att usättas för en del och bygga upp ett immunförsvar.
Det är ok att vara försiktig men man ska inte överdriva för mycket.

Petchie75 sa...

Ha ha, min O ar precis likadan, paranoid over all smuts som V kan tankas ta pa och tyvarr har han arvt sin mammas hundskrack. Inte att de ar sa radda for hundar i sig utan for "alla parasiter och smuts" som hundar har. Vi har kompisar har i Bryssel som har hund och jag marker hur stressad O blir over hunden och V nar vi traffas men an sa lange har han latit V klappa hunden och sedan tvattat hans hander... vilket jag tycker ar ok (jag tror egentligen att han bara later honom gora det for att inte stota sig med kompisarna...).
(jag blir vansinnig over att inte ha svenska bokstaver men sitter vid en Linuxdator och kan inte stalla om tangentbordet).
Och visst ar det sant att lite skit rensar magen! ;-)

Miss Marie sa...

Desiree - precis! Lite skit rensar! :)

Petra - hundar tycker jag inte är äckliga förutom att jag inte gillar när okända hundar är alltför på o hoppar upp på en! Det gillar jag inte!

Sahra sa...

Jag brukar förhindra kidsen från att plocka upp skräp från gatan. Där går min gräns. Såklart inte en kotte eller pinne om man nu skulle råka ramla över dylikt i en storstad, men du fattar. Annars är jag rätt cool. Går ju att sprita händerna om inte annat. Nej, jag håller med dig. Utforska, upptäck, undersök. Använd fantasin.

Miss Marie sa...

Sahra - ja, det är nog en bra gräns! :)

Anonym sa...

Hello. And Bye.

Anonym sa...

Hello. And Bye.

Anonym sa...

If you're arranging a key add-on to your residence, look at the fee for insurance prior to starting construction. Wooden is always more expensive to insure as it is extremely flammable. Steel and concrete frameworked structures will surely cost a lot less to ensure as they are very flames retardant. A discussion with your insurance professional before you start to construct can save you hundreds. [url=http://www.ss12w12ws.info]Vicinffu7ity[/url]