onsdag, augusti 14, 2013

I blåbärsskogen



I helgen drog vi med oss kusinerna och mormor och morfar för att gå ut i blåbärsskogen. Den svenska skogen är något alldeles, alldeles extra. Jag älskar att man kan gå ut i skogen utan att stöta på en annan människa på flera timmar. Det är inte många ställen det är så! Den svenska allemansrätten är fantastisk.

Vissa av oss kanske inte plockade så mycket bär och vissa av oss (läs Alfred) kanske till och med kastade ut bären som vi hade plockat. Tur att morfar är en riktig superplockare så vi fick med oss en hel del blåbär ändå. Som ni ser finns det en hel massa saker att göra i blåbärsskogen förutom att plocka blåbär. Alfred såg skogen som en enda stora lekplats och hoppade, klättrade, rullade, rusade, ålade och åkte kana överallt. Vår stadspojke var som en kalv på grönbete. Härligt att se!


9 kommentarer:

Charlie sa ... sa...

Jag dööör!!

Så härliga bilder. Love it. Vad vackert du fångat er stund i blåbärsskogen Marie!

KRAM

Anonym sa...

Härligt! Och visst är Sverige fantastiskt på många sätt, man uppskattar det kanske också mer när man bott/bor utomlands och de som bor här i Sverige tar det för givet.

Anna, Fair and True sa...

Härligt! Vi är ute i skogen för lite :(

Martina sa...

Älskar att plocka blabär när jag är i Sverige! Och äta dom saklart!
Kramar

Anonym sa...

Härliga bilder, särskilt den nedre! Jag älskar blåbär och plockar gärna./Susanne

Desiree sa...

Sista bildern är ju bara hur söt och bra som helst på Alfred. Han ser verkligen ut som tagen ur Elsa Beskows Putte i blåbärsskogen där. Mmmm så gott med blåbär speciellt dem man plockat själv. Jag antar att du säkert kommer att komma på något smarrigt att göra med dem. Älskar själv att plocka blåbär. Väldigt rogivande om man slipper myggsvärmarna.
Kram!

Ullis sa...

Visst är det mysigt i skogen, speciellt med så härligt sällskap och glöm inte fikat. Det bästa av allt.

storasyster sa...

Härliga bilder!!

Miss Marie sa...

Lotta - ja, det är så mysigt där! :)

Brysselkakan - absolut! Man blir lätt hemmablind men med lite andra erfarenheter inser man hur bra det är!

Anna - vi får passa på när vi kan! :)

Martina - ja, såååå gott! :)

Susanne - jag älskar blåbären mer än vad jag älskar att plocka dom! ;)

Desiree - ja, jag är inte van vid de svenska myggorna, det känns!

Ullis - fikat är bäst! ;)

Storasyster - :)