torsdag, september 25, 2014

39/52



3 år och 8 månader är en himla rolig ålder. Det är häftigt att få hänga med i hans utveckling, och hänga med är verkligen rätta ordet, för här går det undan! Språkligt såklart, det är nya ord på engelska och svenska dagligen, och det märks numera att vi bor i England och att han umgås mest med engelsktalande, för engelskan utvecklas mest. Vi pratar dagligen med familjen i Sverige och kollar på svenska program, läser svenska böcker och sjunger svenska sånger, så han lär sig mycket där också! Och jag är inte särskilt orolig, han pratar bra och har bra språkförråd på båda språken, särskilt med tanke på att han inte ens är fyra år.

Utöver språk så är det också häfigt att hänga med i hans tankeutveckling, hur han förstår samband och logik mer och mer och ständigt utmanar och förvånar oss. Att prata med små barn är verkligen underhållande.

Bilder på mitt barn en gång i veckan under ett år. Det här är vecka 39.  

3 kommentarer:

storasyster sa...

Språket o tankarna är verkligen kul. Häromdagen när jag hämtade på fsk frågade han; var det ett bra möte ni hade på jobbet??! Jaha han hade uppfattat att vi hade möte o hann fråga mig hur min dag varit innan jag hann fråga honom. Coolt!

Annika sa...

Du ska inte oroa dig för svenskan. Du gör verkligen ALLA rätt. Precis sådär gjorde jag med, minus att vi talade med familjen varje dag. DÅ fanns inte skype och FaceTime etc. Men, ja, om jag haft en liten idag hade jag sett till att göra precis som ni!!
Tycker bara du helt ska följa logiken, tala svenska med honom hela tiden, och när ni är tillsammans alla tre blir det ju engelska, det vet jag. BRA där!! Inte svårare än så!
Det är fantastiskt med dessa tvåspråkiga barn. Jag har ju facit i hand med mitt barn. SÅ glad över hennes svenska språk, och hennes stora kärlek till Sverige och det nordiska.
Det är ju så bra att du åker hem ofta också, det gjorde jag med. Fram till första klass for vi hem varje vinter också.
Så heja tvåspråkigheten som de får "gratis". Det är ju inte speciellt betungande med svenskan för oss heller, haha!! ATT ha pratat engelska med K skulle ha känts så fundamentalt fel för mig.
SÅ BRA jobbat, Marie!!!

Miss Marie sa...

Storasyster - ja, ibland uppfattar de mer än man tror! :)

Annika - nej, nya tekniken är verkligen underbar! Underlättar verkligen, nu kan man ju hitta svensk tv jätteenkelt!