fredag, oktober 03, 2014

Äppelcideromelett och nu är det helg!



Den här veckan har varit en sådan att jag varje dag fått för mig att det är torsdag och att helgen snart är nära, bara för att snabbt inse att det bara är tisdag och veckan knappt har börjat! Segt, med andra ord. Men nu är det äntligen fredag och helgen står runt hörnet! Yeeehaaa!

Häromdagen gjorde jag en äppelcideromelett från Sophie Dahls kokbok From Season to Season, det är verkligen en favorit när det kommer till kokböcker. Jag gillar säsongstänket, och den här omeletten är verkligen perfekt för hösten. Ägg tillhör mina absoluta favoriter, jag gillar dom kokta, stekta, scrambled, ja, i vilken form som helst! Engelsmannen avskyr ägg så det här får jag äta själv. Den här omeletten passar perfekt som lätt lunch eller till en brunch.


Äppelcideromelett, 1 pers

2 matskedar smör
1/4 av en liten lök
2 teskedar äppelcidervinäger
salt&peppar
3 ägg
50 g riven ost
färsk timjan

Smält 1 msk smör i en stekpanna. Skala och hacka löken fint och bryn i smöret på låg värme. Tillsätt äppelcidervinägern och låt koka in. Vispa äggen med salt&peppar, tillsätt resten av smöret i pannan, häll över äggen och fördela löken jämt i äggsmeten. Efter en stund, smula över den rivna osten och hackad, färsk timjan. Vänd omeletten och stek färdigt i cirka 30 sekunder.

6 kommentarer:

Ullis sa...

Låter gott:)

Annika sa...

ÅH nu blev jag sugen!
Det låter onekligen jättegott.
Önskar dig en jättefin helg!

Miss Marie sa...

Ullis - det var det! :)

Annika - tack detsamma!

Desiree sa...

Det här tycker jag låter väldigt gott, spännande med äppelcidervinägern. Älskar också ägg i alla former. Hur gott som helst. Kokboken verkar nice, ska kolla efter den nästa gång jag åker till Sverige.
Trevlig helg Marike

Miss Marie sa...

Desiree - finns annars på Amazon, rekommenderas! :)

storasyster sa...

Spännande!!