måndag, oktober 20, 2014

Meatless Monday 8



En mustig höstsoppa. Alldeles, alldeles underbart.

1 butternut squash
2 morötter
2 äpplen
1 palsternacka
1 lök
2 vitklöksklyftor
vatten
buljong
timjan
salt&peppar

Sätt ugnen på 200 grader. Dela butternut squashen på mitten, kärna ur, smörj in med lite olivolja och lägg med snittytan upp på en plåt och in i ugnen i cirka 20 minuter. Under tiden, hacka löken fint och fräs i lite olivolja i en stor kastrull, pressa i vitlöksklyftorna. Skala äpple, palsternacka och morot och skär i små bitar. Häll i grönsakerna i kastrullen och tillsätt vatten, grönsakerna ska vara helt täckta och lite till, välj ett gott buljongpulver, jag gillar Renée Voltaires som har lagom sting. Krydda med timja och salt&peppar och låt koka i en kvart. Ta ut butternut squashen ur ugnen, låt svalna något och gröp sedan ur fruktköttet och tillsätt i soppan. Späd eventuellt med mer vatten om det behövs. Låt koka några minuter till och mixa sedan soppan slät med en handmixer. Strössla lite färsk timjan över soppan, servera med lite creme fraîche eller yoghurt och ringla över lite lönnsirap. Njut!

7 kommentarer:

Annika sa...

En riktigt god höstsoppa. Jag har ett liknande recept, och det blir så gott.

Desiree sa...

Olika recept med pumpa stornjuter jag av just nu. Finns så mycket gott man kan göra. Har gjort en variant på denna soppa som jag gillar jättemycket. Butternut med äpple och ingefära provade jag sist. Gott och fräscht.

Miss Marie sa...

Annika - ja, det är ju så gott! :)

Desiree - åh, med färsk ingefära måste jag testa nästa gång!

storasyster sa...

Ja tack gärna!!

Miss Marie sa...

Storasyster - varsågod! ;)

Jenny sa...

Åh vad jag älskar de här inläggen! och jag älskar soppa och gör dem hela tiden (senaste som jag har i mat"lådan" hela denna veckan: morots- och tomatsoppa med massa grädde och crème fraiche) och använder alltid Renée Voltaires lantbuljong. Denna soppa ser och låter jättegod ut!

Miss Marie sa...

Jenny - tar du det i termos då eller hur transporterar du det? Tänker annars att det är lätt att det läcker? Ja, Renées buljong är kanon!