söndag, november 02, 2014

Söndagssvep, 2 november 2014



God morgon! Hoppas ni har det mysigt.


Fler och fler affärer börjar intressa sig för mer hållbara material, nu senast är det Gina Tricot som har en liten kollektion med ekologiska plagg. Den här kjolen är ju riktigt snygg!


70-talsdoftande barnklänning från Little Bird hos Mothercare.


Och det här söta bäddsetet i Liberty-tyg är så fint!


Den här filten i lammull skulle jag gärna värma mig med i vinter!


Tommy Hilfiger har tagit hjälp av Naomi Watts att designa en väska där hälften av priset går till bröstcancerforskning. Både snygg och praktisk väska! Egentligen fel månad då vi är i november nu, men cancer är ju, tyvärr, alltid aktuellt!


 Vacker snötigerring från For Good Luck.


Gillar ni ekolgisk hudvård ska ni kolla in Organic Makers. Där finns en massa recept på krämer, salvor och cerat och också ingredienser för att göra dem hemma.


Alltså, den här trädgården får mig verkligen att längta efter en egen trädgård! Vilken lyx att få plantera en massa godsaker!


Jag har inte tröttnat på guldiga detaljer i hemmet, små stjärnor på väggen är ju hur tjusigt som helst!


Jag gillar inte läskiga filmer (jag har tillräckligt med fantasi ändå!), annars skulle jag gärna gå och se The Babadook!



Lite mer i min smak är nog Paddington-filmen som har premiär i England i mitten av november och i mitten av januari i Sverige. I den nya trailern får vi höra Ben Whishaw som Paddington efter att han ersatte Colin Firth som björnens röst.


Och vill man inte se nya filmer kan man kolla på gamla favoriter! Notting Hill har nu 15 år på nacken, men den är fortfarande en favorit hos mig!


Har ni barn som börjar intressera sig för alfabetet kan jag rekommendera appen ABC-raketen. Kanske något för svår för Alfred fortfarande, men han gillar att kolla på Livet i Bokstavslandet. På preschool håller han nu på att lära sig alfabetet, och det gör de genom fonetiska ljud, så det är bra att Alfred också får höra det på svenska.


I en tid när alla kändisar försöker överträffa sig själva i sexiga, avslöjande kläder är det befriande att se Keira Knightley i en snygg långklänning! I nya numret av The Edit pratar hon också om sin syn på feminism, läsvärt! Fortsätt sedan att läsa artikeln med Cynthia Nixon i samma tidning.


Intressant att läsa om hur det står det till med flyktingmottagandet i Sverige och varför vågar politkerna inte prata om det? Första gången jag hörde talas om Appalacherna var när Jill Johnson tog med Marit Bergman dit i Jills Veranda, i en artikeln i NY Times får man veta mer om den här fascinerande och musikaliska delen av USA. Jag håller med om att hemmet ska vara en oas för barnen medan de växer upp och UnderbaraClara beskriver på pricken hur livet med en treåring är, jag känner igen mig! Den här texten om att låta sitt barn växa upp i en annorlunda miljö är otroligt inspirerande! Och min kompis säljer sina snygga Minnetonkas om det är någon som är intresserad?!

Njut av söndagen!

6 kommentarer:

Sahra sa...

Vet du var den fina guldstjärne-tapeten kommer ifrån?

Ullis sa...

Barnklänningen, andas även lite 80-tal. Du hade liknande när du var liten. Paddington är ju för mysig och väskan, inte dum. Den trädgården tar nog lite tid att sköta om, men fin är den och gott är det att odla själv. Kram.

Miss Marie sa...

Sahra - nej, tyvärr inte :(

Ullis - det är väl en ganska tidlös design, fint! :)

Annika sa...

The Appalachain Trail har jag om hörnet. SÅ läckert med dem som vandrar hela den, från Georgia till Maine.
Appalacherna är speciella, mkt speciella. Mkt armod o fattigdom där också.
En sådan där barnklänning hade nog tom jag nästan på 60-70 talen. Gulligt.
Trädgården är lite väl stor, men en liten plätt hoppas jag att du får sköta en dag. Det är ju mysigt och rogivande.
Lika fint svep som alltid.

Miss Marie sa...

Annika - häftigt att ha det nära, har du varit där?

Annika sa...

Ja, I Appalakerna har jag varit. Många ggr. När jag åker ut till Shenandoah och andra ställen är det i de bergen, även om de byter namn.
Men, jag har aldrig varit där Jill var. Har aldrig sett det armod och den fattigdom som finns där. Jag har inte sett de platserna.
Appalachian Trail har jag vandrar delar av. Är fascinerad av den leden, och dess längd. OCH av de som vandrar hela sträckan.
Tror det finns en hel del dokumentärer och fattigdomen i, ffa, södra Appalachia. Böcker har också skrivits om det.
det är en fascinerande plats i USA.