fredag, december 05, 2014

Nu är det helg igen och nu är det helg igen och helgen varar fram till påska...



Ännu en helg i Liverpool väntar oss, liiiite seeeeegt kanske men samtidigt känns det som jag får bjussa till lite nu när jag tar svärföräldrarnas son och sonson till Sverige över julen, igen. Folk undrar ibland varför vi alltid firar jul i Sverige, är det inte orättvist mot Engelsmannens familj? Nej, säger jag och firar glatt i Sverige. Självklart skulle jag fira någon annanstans om maken verkligen ville det, men sanningen är att han uppskattar julen hemma i Sverige minst lika mycket som jag! Att fira jul i England känns otänkbart.

Det hade kanske varit annorlunda om vi bodde i Sverige, men jag tror nog vi hellre hade bjudit hem den engelska familjen dit istället för att fira här! Visst firas det rejält här också (om än på fel dag...) men julstämningen här är inget mot den i Sverige, eller mot den som vi vande oss vid i München! Vid den här tiden på året saknar jag verkligen München och alla dess härliga julmarknader! Åååhhh... Men i helgen får vi åtminstone lite julstämning då vi ska på svenskt luciatåg i Liverpool Cathedral. Det ser jag fram emot!

Ha en fin helg!

(På tal om Engelsmannen, kortet ovan från Emily McDowell stämmer väl in på oss!)

6 kommentarer:

Annika sa...

Ni har ju rätt nära hem också. Lite annat för oss. Det är så skitdyrt att flyga under jul, och det har blivit så att vi firar jul hemma bara då och då.
Ett tag firade vi jul i Sverige varannan jul. Det var jättehärligt.
Men, jag älskar mina jular här också. SÅ otroligt mkt. Julstämning finns överallt, och jag har skapat egna traditioner . Iår får vi besök hemifrån. Det bästa med julen här att man får den gånger 2, hihi! Både julafton och juldagen. Precis som hos er, tänker jag.
Mysigt att ni alltid firar hemma. HOPPAS det blir en vit jul i Sverige iår (verkar ju inte så hoppfullt kanske, men det kan ju ändras snabbt).
Jag är sugen på en Sverige-jul. Nästa år hoppas jag att vi kan ta oss en lång vintersemester hemma. Men, ja, numera är det nog verkligen så att jag älskar mina jular här lika mkt.
Trevlig helg!!

Desiree sa...

Ha en riktigt skön helg. Kul med svenskt Luciatåg i Liverpool. Finns det inga trevliga julmarknader i England? Kanske inte så fina som i Munchen men har de julmarknader. Gillar både de som finns här och de i Sverige. HOppas kunna få chansen att besöka en svensk julmarknad till nästa helg då vi är i Sverige.
Kram!

Miss Marie sa...

Annika - visst har vi! Det är inte särskilt långt så det är skönt. Kul att ni får besök, då blir det ju väldigt kul! :)

Desiree - njae, de försöker lite, men det är inte i närheten av Sverige o Tyskland!

meerle sa...

Ja visst är julmarknaderna härliga i Tyskland! Har inte hunnit göra något ordentligt besök än, men i helgen är det dags! Glühwein och Bratwurst ;) Snön fattas dock, även om jag inte är helt deppig över det faktiskt. Den sparar jag gärna till Sverige.
Hur är julmarknader och julpynt osv i England? Jag föreställer mig alltid att det är i lite mer amerikansk stil än i Sverige och Tyskland.

Miss Marie sa...

Meerle - ja, snö i storstad är ju sällan så där idyllisk som man tror, det blir ju mest slask! :) Men julstämning blir det ändå i Tyskland! Det är mycket julpynt i affärer, men man ser inte särskilt mycket i trädgårdar och liknande, och julmarknader är inte särskilt bra eller många, så där ligger de i lä!

Bara brittiskt sa...

Vi firar också alltid i Sverige. Mer snö, julbord i flera dagar och annat. :)