fredag, juni 05, 2015

Ett dygn i Göteborg



I förrgår hörde min kompis Pernilla av sig och undrade om inte vi ville komma ned och hälsa på henne i Göteborg? Jo, det ville vi ju, så vi bokade tåg och så åkte Alfred och jag ned dit i onsdags morse! Alfred matchade både cafébord, klätternät och himlen med sina turkosblå byxor!


Min syster med familj bodde i Göteborg i några år, så jag har varit där många gånger, men nu var det väl en sisådär 5 år sedan senaste besöket, tiden går fort! I stadsdelen Haga, där Pernilla bor, kände jag igen mig, men många affärer har såklart bytt form och skepnad, Alfred gillade butiken Liten Karin, främst för den fina nallen som blåser såpbubblor utanför butiken, medan jag föredrog en chokladaffär med en massa gott! På caféet i bakgrunden, Hebbe Lelle, åt vi en riktigt smaskig ceasarsallad till lunch!


Säg hej till Pernilla!


Till Alfreds stora lycka tog vi också en båttur ut i Göteborgs skärgård, till Brännö. Det är faktiskt otroligt charmigt med närheten till havet i Göteborg. En japansk kompis, som jag träffade i München, flyttade till Göteborg för några år sedan, och hon blev alldeles lyrisk över faktumet att man kan åka båt på en vanlig lokaltraffikbiljett! Förstår ni lyxen! Och jag håller med, visst är det fantastiskt.


Vi hade köpt med oss en gigantisk kanelbulle som vi delade på på en klippa på Brännö. Solen sken men det var inte direkt varma vindar, jackarna uppdragna och jag hade till och med ullhatt på, men det var skönt med en liten utomhuspicknick iallafall. Och så vackert det är! Som sagt, lyxigt med den här närheten till en storstad!


Tack för det här dygnet, Pernilla!

2 kommentarer:

storasyster sa...

Underbar spontan resa!!!

Miss Marie sa...

Storasyster - det var det! :)