måndag, juli 06, 2015

6/12



Mycket spring i benen är det på den här killen just nu! Det är skönt att vi är i Sverige, det är lättare att vara mycket utomhus här, det kommer mer naturligt. Funderingar och prat är det också mycket med, och jag älskar hans omtänksamma sida. Varje dag plockar han en blomma åt mig, oftast en till mormor också, och så tycker han att vi ska sätta den bakom örat. Vi är så fina då! Komplimanger och fina gester kommer lätt till honom!

Annars är det mycket fokus på skolan just nu, starten för den närmar sig, och jag är nog den som har mest ångest över det hela! Hur kommer Alfred klara sig i det strikta, fyrkantiga engelska skolsystemet? Kommer hans unika personlighet filas bort så att han blir som alla andra? Tankarna är många och ibland känner jag bara för att flytta hem till Sverige igen, då skulle det vara ytterligare två år innan det var dags för skolgång! Men samtidigt vet jag att det här kommer vara bra för Alfred, han är vetgirig och kommer älska att lära sig nya saker, men det är långa dagar som gäller, och vi har ju varit bortskämda med att kunna bestämma över vår egen tid tillsammans, så det kommer bli en stor omställning.

Bilder på mitt barn en gång i månaden under ett år. Det här är juni månad.

6 kommentarer:

Fröken L sa...

Vad gulligt och omtänksamt av honom! Förstår din oro. Vi är väldigt bortskämda här i Sverige med att barn tillåts att vara barn mycket längre än vissa andra länder och att skolgången kommer lite senare. Sedan är det inte säkert att det är det rätta eller bästa systemet. Men är man van med det kan det kännas skrämmande att de ska börja tidigare i andra länder. Hur fungerar det i England? Hur långa skoldagar har de när de är så där små?

Kram Linda

Miss Marie sa...

Linda - jag kan tycka det är lite synd i Sverige ändå, när så många av barnen ändå går så lång tid på förskolan så skulle det kunna vara lite mer som "skola", det är nästan lite bortkastat annars, barn är ju så vetgiriga! I England är skolan från 9-15.30, lång dag, men ändå inte längre än vad många barn går i förskola, så jag antar att det är vi som har varit bortskämda tidigare... :)

Anna, Fair and True sa...

Förskolan har en läroplan från ett år med mycket olika pedagogiska mål och aktiviteter. Sedan är det inte krav på att man t ex ska lära sig läsa men man utforskar bokstäver, språket, matematik osv. Så det finns definitivt skola i förskola! Det är därför det inte heter daghem längre och inte bara är barnpassning. Så det är definitivt inte bortkastad tid! Det är ju även en av anledningar till att man har 15 timmar gratis förskola från tre års ålder. Dvs man betalar endast för timmarna utöver det (sedan kommer iofs många ändå upp i maxtaxetaket) och barn som är kanske är hemma kan gå endast dessa 15 timmar och då är det ju helt gratis.

Cecilia/svengland sa...

Jag kan förstå din oro inför skolgången, jag är en svensk mamma boende i London som har haft två barn som har gått/går i vanlig engelsk skola och det är jag väldigt glad över! Svenska skolan är alldeles för slapp enligt mig! Visst är det långa dagar men det är VÄLDIGT mycket "lära genom att leka" när de är så små, och att han ska bli precis som alla andra tror jag inte du behöver oro dig för, skolan ser väldigt mycket till barnen individuella behov. Sen beror det ju mycket på var du bor och hur skolorna är i det området du bor i men jag har absolut bara positivt att säga om det engelska skolsystemet och jag hjälper dig gärna om du har några frågor!

Miss Marie sa...

Anna - visst, det finns en läroplan, men det är ju inte alls lika avancerat som i andra länder. Inte ens när de börjar skolan vid sex års ålder så går de inte mer än några timmar om dagen, sen blir det fritids när skoldagen är slut. Säger inte att brittisk skola är bättre, tror det jämnar ut sig över tiden, men nog skulle det vara lite mer strukturerat i Sverige.

Cecilia - tack! Ja, det är ju väldigt mycket lek så det känns bra på så sätt. Är helt inställd på att det kommer bli en stor omställning för Alfred, men det känns ändå som om han kommer att vänja sig så småningom o gilla det. De första två veckorna är ju bara halvdagar, så de har ju lite tid att vänja sig på. Hör av mig om det är något jag undrar över, tack! :)

Monica sa...

Det kommer säkert att gå bra, en pigg och vetgirig kille som kommer att tycka om att lära sig mer tillsammans med andra. Skolan i Sverige är väl inte direkt någon idyll vare sig det är kommunal regi eller privat och förskolorna varierar mycket i kvalitet och Sverige har stora problem med den stora andelen outbildad och obehörig personal och lärare. Vad jag känner till är det bättre förhållande i de flesta andra länder.