onsdag, maj 03, 2017

På besök i Bowland Forest



I vanliga fall när vi vill ut på utflykt i naturen, styr vi kosan mot the Lake District, men den här gången åkte vi till Bowland Forest som ligger lite närmare oss. Det var första gången där för både Engelsmannen och jag, men vi gillade det verkligen! Kolla in den här utsikten som mötte oss när vi klättrat upp!


På andra sidan dalen betade ett gäng kossor. "Muuuuuuuu", ropade Anders varje gång han fick syn på dem!


Grandpa mötte upp oss i Bowland, till Alfred och framför allt Anders, stora glädje! Anders satt i bärselen på min rygg mesta tiden, men ibland ville ha hoppa ut och klättra han också.


Nämnde jag den vackra utsikten?


Vi gick förbi en ekologisk bondgård, och där fanns det lamm! Alltifrån alldeles nyfödda lamm till lite större, och lamm måste ju vara bland det bästa med våren, eller hur? Kan ju säga att jag inte kommer tillaga lammgryta den närmaste tiden...


Vackra blomster! Engelsmännen är verkligen duktiga på att plantera blommor så fort det finns ett tillfälle, jag har aldrig sett så välskötta trädgårdar någon annanstans,


Får! Och en vacker stenmur! Jag hade en gång en juridikprofessor vars hobby var stenmurar, jag förstod det inte alls då, men nu kan jag faktiskt se charmen med en stenmur!


Här gäller det att inte trampa snett! Man blir lätt lite snurrig när vattnet forsar mellan stenarna och man tittar ned när man går, men det gick bra!


Även när vi kommit ned en bit var det vackert. Och visst ser fåren ut att ha det bra?


Sen begav vi oss till Dunsop Bridge, som tydligen ska vara Storbritanniens centrum, och där fanns det en liten å där det luktade illa och också ett litet café/postkontor, PuddleDucks Tearoom, som verkade vara så gulligt när vi kollade på det online, men som inte var fullt så pittoreskt i verkligheten, om man säger så! Anders sov gott i bärselen efter allt springande!


 Men vi kollade på ankor och kastade stenar i timmar, så vi hade skoj ändå! 


Och så kan jag inte låta bli att fundera över hur det skulle vara att bo så här! Tänk att ha allt det här omkring sig jämt. Det och hundratals turister dagligen. Njae, kanske inte drömlivet. 


När solen började sin bana nedåt åkte vi till puben och åt mat innan det var dags att åka hemöver. En härlig dag!

2 kommentarer:

Annika sa...

Ja, vilket härligt ställe!!
Verkligen underbart med alla böljande kullar. OCH grönskan.
jag vet, det kan vara lite läskigt att gå över sådana där "vattenövergångar" som ni gick på. Jag blir också lätt yr då jag ska kliva över dem. OCH du hade ju Anders och allt!!!

Miss Marie sa...

Annika - så fint här! :)