fredag, september 15, 2017

En uppdatering


Alfred håller koll på trafiken utanför fönstret i nya lägenheten.

Här händer det grejer! Ni som hänger med på Instagram vet att vi nu är i Sverige och att vi igår äntligen kunde ta emot vårt bohag från England i lägenheten i Linköping! Vi har ännu inte flyttat in, utan bor kvar hos mina föräldrar någon vecka till, men snart hoppas vi ha allt fixat!

Vi valde att köra vår engelska bil hit och registrera den här istället för att sälja och köpa ny, men herrejesus vilken komplicerad process det är! Papper som ska skickas hit och dit, besiktningar som ska göras och hejsan svejsan. En vanlig besiktning kostar ungefär en 400:-, men en besiktning för att registrera ett nytt fordon kostar nästan 2000:-, och sen fick vi också betala för en vanlig besiktning! Något godtycklig prissättning tycker jag, men det finns inte direkt något man kan göra åt det! Det är intressant att, efter ha hållit på med byråkratin i Tyskland och England, nu få se hur byråkratin fungerar här, och jag måste säga att det är nästan lika krångligt här! Jag tänkte att så fort Engelsmannen får ett personnummer så löser sig det mesta, men näpp! Det senaste är att man ska ha Bank ID, vilket jag har, men inte maken. Men skaffa det då, tänker ni! Ja, vi håller på! Men för att öppna ett svenskt bankkonto när man är utländsk men har ett svenskt personnummer, så måste man också ha ett svenskt ID-kort. Vi valde att byta ut Engelsmannens brittiska körkort till svenskt (något man inte måste göra när man flyttar inom EU-land) och ja, det har vi inte fått än. Men när han har fått det kan han gå till ett bankkontor (som är öppet typ 11-14 eller nåt...), öppna ett konto och sen tar det TIO DAGAR innan han får ett konto. Man kan flyga till månen, skicka mejl till andra sidan världen på en sekund men det tar tio dagar att öppna ett bankkonto. Jo, men det känns helt rimligt.

Men! Vi är glada att vara här i Sverige, det känns fortfarande som rätt beslut. Nu ska vi bara få in Alfred i skolan när vi flyttar till Linköping, och så ska vi försöka hitta en vardagsrytm igen. Det tär att vara så här mittemellan, men samtidigt är det skönt att det går framåt. Engelsmannen har jobbat första veckan på nya jobbet, och hittills är han väldigt nöjd! Lite lång resväg till och från mina föräldrar, men det blir betydligt kortare så fort vi flyttar in i lägenheten.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Härligt att ni snart kan flytta in! Är det saker som ska fixas i lägenheten som ni väntar på?
Jo du, det är inte direkt mindre byråkrati i Sverige och inte helt lätt att ens som svensk att flytta tillbaka. Vi hade en hel del strul med banker innan vi fick låna pengar för att köpa huset för är man iväg mer än tre år försvinner man ur kreditupplysningssytemen och i princip allt bygger på det i Sverige; mobilabonnemang, kreditkort, bensinkort mm. Och då spelar det ingen roll om du kan visa papper på vad du tjänar utan man får snällt vänta tre år innan man är inne i systemet igen och eftersom vi flyttade hem i oktober fick vänta fyra år för då plötsligt tyckte de att det var konstigt att T tjänade så lite 2012 och så mycket mer 2013, ingen brydde sig om att det bara var lön för tre månader... Som tur var löste banken det med intyg från HR på T:s inkomst men det krävdes att vi övergav den bank vi haft i tjugo år och valde en ny. Och jag som inte har inkomst är aldrig kreditvärdig, spelar ingen roll vad jag har i tillgångar, har man ingen förvärvsinkomst är man ratad. Men det där hade vi koll på så jag behöll mina svenska kreditkort och mitt svenska mobilabonnemang under åren i Bryssel. Men tillbaka i Sverige ville jag byta mobilabonnemang (samma bolag som jag haft i minst tio år) och då var det tvärnej fast jag var kund hos dem... Till slut hittade jag en butikschef i en av deras butiker som sa att det här är ju helt knäppt, klart vi löser det och så gjorde hon det.
Hoppas ni slipper allt för mycket strul och snart kan flytta in, lägenheten ser ju helt fantastiskt fin ut!

Annika sa...

SÅÅÅ kul med uppdatering hos dig!
Har väntat på att höra om hur allt går.
Er lgh, som jag ju såg på insta också, er helt och hållet helt fantastisk ut. OCH stor!! Härligt!!
Linkan är en fin stad. Min systerdotter som pluggar där har tom köpt sig en lgh , en jättefin splitterny etta som är ganska stor. Hon ska plugga i hela fem år till, så det blir bra.

Ja, mkt strul när man ska in i Sverige igen, det har jag hört många hemflyttade säga. Det kan nog bli lite snårigt ett tag. Det verkar som om man "försvinner" då man inte bor hemma. Trist.
Trist att det ska vara SÅ bökigt när man kommer hem igen.
MEN vi ska hoppas att det susar på för er nu.

Skolan, ska A gå i ngn english immersion-klass? Det vore ju toppen om det gick att ordna. HOPPAS det går.
Min kompis som flyttade tillbaka till Linkan härifrån US har två av sina pojkar på en spådan skola. Men jag har för mig att du skrev tidigare att de inte har lågstadium?

Ja, nu får ni tackla med rubbet och byråkrati ett tag, men jag är glad att ni tycker det är rätt beslut att flytta hem. Härligt.
Du får berätta sen vad din make tycker om arbetsklimatet och allt de där. Har ju ganska många kompisar här som ibland jobbar i Sverige, och det är roligt att höra vad de säger om klimatet på arbetsplatser i Sverige vs US, haha.

ALL lycka till. Jättekul att läsa om hur ni har det!!
Trevlig helg!

Sandra sa...

Vad roligt att höra lite mer om hur ni har det !
Hoppas ni snart landar och får vardag.
Stor kram

Channal sa...

Härligt att det känns bar! Önskar er Lycka Till med allt!

KRAMAR Anna

Anna-Lena i Frankrike sa...

Vad kul att få en uppdatering! :)
Hoppas allt kommer att gå bra, det är ju alltid en massa krångel i början...

Vad är din Instragram?