måndag, mars 18, 2019

Simma mot strömmen med barn i Sverige


Jag såg på Skavlan i fredags, där utrikeskorrespondenten och författaren Johan Ripås intervjuades bland annat. Hans barn är födda och uppväxta i Afrika, men efter att ett av barnen fått en cancerdiagnos så flyttade de till Sverige, och när Skavlan frågade om barnen hade upplevt några kulturkrockar så nämnde Johan en situation när hans barn lekte på en lekplats i Sverige och ville ta en spade utanför sandlådan, men en grupp med svenska barn var noga med att påpeka att spaden ju ska vara i sandlådan. Jag återberättar det inte särskilt bra, såg ni inte programmet så får ni kolla på länken ovan (han pratar ungefär 11-12 minuter in i programmet) och även om mina barns kulturkrockar kanske inte var fullt så stora så har det ändå krockats en del. Johan var fascinerad över hur man i det svenska samhället vet sin plats och funktion ända ned till barnen!

Alfred, som varit van vid den engelska skolans ordning och reda, blev först chockad när han kom till skolan i Sverige och upplevde oredan. Det är verkligen milsvid skillnad, båda skolorna har för- och nackdelar, men just ordning och reda saknar vi från England! Anders däremot, har ju inte haft någon erfarenhet av vare sig förskola eller skola, han har varit hemma med mig, så nu när han har börjat så smått på svensk förskola så har han också fått börja vänja sig. Jag tycker det är både skrämmande och fascinerande hur svensk förskola försöker stöpa varje barn i samma form, men jag antar att om barnen börjar förskolan när de är dryga ett så är de fortfarande väldigt formbara och det är lätt att få dem att rätta in sig i ledet. En kompis, vars barn går hos dagmamma, berättade att dagmamman föredrar att en ettåring börjar hos henne hellre än ett äldre barn, just för att ettåringen är lättare att få in i samma rutiner. Och visst, jag fattar att jobbar man som dagmamma eller förskola så är det såklart lättare om alla barn gör samma sak samtidigt och att de lär sig tidigt att de inte har någon valfrihet.

Anders och Alfred har kunnat bestämma mer över sin dag. Bibliotek eller lekplats? Läsa två böcker eller fyra? Ok, idag är man lite tröttare så vi tar en längre sovstund på dagen. Men så funkar det ju inte på förskolan! Anders har inte haft helt lätt att rätta in sig i ledet, och jag är så evinnerligt glad att jag fått mina barn utomlands och haft möjligheten att vara hemma med dem länge, för den möjligheten har inte majoriteten av föräldrar i Sverige. Förskola vid ett års ålder är så inrutat att föräldrar oftast inte ens överväger något annat alternativ. Jag vet att många föräldrar i Sverige förfasas över att barn i England börjar skolan så tidigt (Alfred började när han var 4,5 år och Anders skulle ha börjat precis efter att han fyllt fyra), men att de själva sätter sina egna barn i förSKOLA från ett års ålder reflekterar de inte över (förskolan har precis som annan skola en läroplan). Som vanligt har svenskar väldigt höga tankar om sig själva och en oförmåga att se brister i det egna. Det som är konstigt, tycker jag, är att det knappt verkar finnas någon diskussion om detta i Sverige, även fast det finns vissa, som Madeleine Lidman i Hemmaföräldrars nätverk, som väljer att stå upp för barnen och föräldrar som inte vill simma med strömmen.

5 kommentarer:

Brysselkakan sa...

Intressant!
Och jo, svenskar (vilket jag ju också är trots allt), har någon slags övertro på att ALLT är bäst i Sverige. Och mycket är bra här men mycket kan också vara betydligt bättre i andra länder och Sverige (och svenskar) borde inse det och kika lite på hur man kan lösa saker.
Satt just och läste en artikel i DN om hur urkass svensk skola är på att ta hand om de barn som är särbegåvade (det ordet gör mig rätt irriterad också och använder hellre särskilt begåvade). De barnen behöver precis lika mycket stöd som de som har det svårt i skolan. Och här kan jag bara hålla med då vår yngste son är just ett sånt barn (nåja, numera snart 26 år) och satt i princip av tiden i skolan från årskurs 6 till 9. Tänk dig att sitta på en lektion som är 60 minuter, du måste vara där hela tiden, och efter fem minuter har du löst/förstått det som ska går igenom på den lektionen och så måste du sitta där i 55 minuter till. Sedan börjar det om på nästa lektion. På vilken arbetsplats hade man accepterat sånt?
Nåja, nog om det! Jag hoppas att dina barn vänjer sig men också att de inte accepterar det utan vågar vara annorlunda!

Annika sa...

Jätteintressant.
Jag förstår så väl att du känner som du gör också. Just oredan och "låt gå" attityden i svenska skolor skrämmer mig.
Jag är van, härifrån, med betyg i ordning och uppförande. OCH van vid betyg fyra gånger om året. Jag har inget ont att säga om betyg, eller om att få betyg i ordning och uppförande. Tycket det är klockrent och så borde ALLA ha det.
Läxor är jag också van vid, och att man verkligen förväntas prestera ditt bästa, och förväntas göra DET också.
Sen kan jag förstå det du menar om att stöpas i samma form. Det är verkligen svenskt tänk, och inte alls speciellt bra tänk heller.

Man brukar säga att amerikaner är självbelåtna, men jag tycker nog faktiskt att svenskar tar medalj i att tro att de är världsbäst och har bäst tänk av alla länder.
Pfft säger jag, what a piece of crap ...

Jag är också innerligt, innerligt glad att jag var hemma med min dotter. Det gav så mycket på så många plan.

Hur känner ni för att bo kvar i sverige? Funderar ni på att flytta tillbaka till England?
Jag läser om då många svenskar som bott i USA och sen flyttar hem, och sen kommer tillbaka igen (inte minst för skolans skull).

Mkt intressant läsning, och jag hoppas att ni ska hitta bra skolor. För de finns ju bra skolor hemma också.

Miss Marie sa...

Ja, Sverige är verkligen one size fits all när det gäller det mesta, jantelagen rules! Det är konstigt hur det har blivit så i Sverige, men jag vet inte hur man kan ändra det heller.

Miss Marie sa...

Ja, självbelåten är rätt ord! Det finns så många som saknar självdistans också, och ja, jag räknar mig själv som svensk också! 😁 Vi har ingen lust att flytta tillbaka till England, finns en hel del som jag saknar men överlag har vi det bättre här! Men visst, hela vintern önskar jag att vi bor nån annanstans än här...

Anonym sa...

Jämfört Paris tyckte jag väldigt mycket om svensk förskola. Men mitt barn gick i en fransk-svensk förskola. Det var kanske ganska optimalt för oss! Jag gillar egentligen maternelle i Paris! MEN inte petite section. Min son var 2,5 när han började och jag tycker att han var alldeles för liten. De stora barnen var ju 3,5 och det tror jag gör stor skillnad.
Vad gäller fransk primärskola (alltsâ lâgstadiet) sâ är matematiken mycket bättre! MEN franskan är jättedâlig och de ägnar all sin tid till franska sprâket eftersom det är ett väldigt svârt ämne. Det är att lära sig dikter utantill VARJE vecka (trots att det inte följer kursplanen) och diktamen VARJE vecka samt att man mâste skriva väldigt fin skrivstil. Skrivstil kan jag acceptera med kraven är löjligt höga pâ att varje prick ska vara perfekt. Och sâ själva attityden hos lärarna. Och att det saknas rastvakter. Mer mobbing... Och skoltoaletterna är sâ äckliga, riktigt vidriga! Men maten är ju mycket mycket bättre! Jag betalar hellre för skolmaten faktiskt med stöd till "fattigare" familjer, jag tycker det fungerar bra.