måndag, november 12, 2007

Inte flyga mer!

Blääääk! Jag tror att Gud (eller någon annan) försöker berätta för mig att jag inte ska ut och flyga. Det här gången landade vi på Arlanda istället för på Skavsta som planerat, eftersom det hade snöat på Skavsta. Jag tycker det är lite konstigt att svenska flygplatser inte kan hålla landningsbanan ren när det snöar. Jag menar, snö kommer ju varje år till Sverige, så det är ju inget nytt fenomen direkt! Vi fick cirkla i en halvtimme över Skavsta medan de försökte få landningsbanan ren, sen gick vi ner för landningen men innan vi landade så steg vi igen och piloten meddelade att de hade stängt Skavsta flygplats. Jaha.

Jag har flygit med Ryanair fyra gånger, och två gånger har vi fått landa på Arlanda istället för Skavsta, så tydligen är det fifty/fifty vilken flygplats man kommer till. Ryanair verkar ju inte ha nån större koll på något.

Självklart var jag inte särskilt glad när vi fick det här meddelandet, eftersom klockan var runt ett på natten och mina föräldrar stod och väntade på Skavsta, och snorkigare personal får man leta efter. Ryanair anställer antagligen den billigaste arbetskaften de kan hitta så det blir många polacker. Jag är själv van att vara utlänning så jag har absolut inte något emot utlänningar, men jobbar man på ett flygplan tycker jag att engelskan ska vara riktigt bra, inte minst med tanke på om det skulle hända något. Denna flyvärdinna snackade på med sin polengelska och vi passagerare, svenskar och britter, tittade på varandra för att försöka lista ut om någon förstod vad hon sa. Det var först när svenska piloten förklarade på engelska varför vi inte landade, som alla förstod. Om det hade varit något allvarligare som hänt så hade ju det kunnat sluta i katastrof.

Direkt när vi fick reda på att vi skulle landa på Arlanda så tillkallade jag mig en flygvärdinna för att få svar på mina frågor. Vintern 2004 åkte jag från Glasgow med två kompisar, och vi kom också mitt i ett snöoväder så att vi fick landa på Arlanda. Den gången tog det upp till fyra timmar innan Ryanair fick arslet ur vagnen och skaffade fram bussar till alla de som var tvungna att ta sig till Skavsta eftersom de hade bilar där. Nu ville jag såklart veta hur lång tid det skulle ta för dom att skaffa fram bussar, så vi visste om vi skulle be mina föräldrar åka till Arlanda eller möta oss på Skavsta. "How am I suppose to know that?" var svaret jag fick på det. Ja, kanske för att du jobbar för Ryanair och det är ni som ska skaffa fram bussarna, det är kanske därför du är suppose to know that. Sen klagade hon på att hon blev upprörd när jag blev upprörd, ja, tacka f*n att jag blir upprörd när man inte ens kan få en beräkning på hur lång tid det ska ta för dom att skaffa fram bussarna, eller inte ens ett svar på om de har börjat ordna fram bussarna eller inte, när de har råkat landa på fel sida Stockholm! Jag tycker faktiskt det är en information som man borde kunna begära att få! Säga vad man vill om SAS, men när det händer något med dom, så får man iallafall information direkt!

När vi väl hade landat på Arlanda och jag kunde ringa till mina föräldrar, så visade det sig att de redan var på motorvägen på väg till Arlanda. Det är vid såna tillfällen man är extremt glad att man har föräldrar som ställer upp för en! :) Det tog Ryanair en och en halv evighet att skaffa fram en buss som skulle ta oss från flygplanet till terminalen, så när vi hade fått bagaget och kommit fram till terminalen så behövde vi bara vänta i några minuter innan mina föräldrar var framme. När vi åkte från flygplatsen så såg vi de långa köerna med passagerare som väntade på bussen till Skavsta. Jag har ingen aning om när den väl kom! Halv fem (nåååågra timmar senare än beräknat) var vi till slut hemma och somnade snabbt.

Summa summarum. Flyg inte. Flyg iallafall inte om ni ser att jag är med flgplanet, för då kan ni räkna med att vi kommer att bli försenade, tappa bort bagaget eller bara landa på fel flygplats. Sånt som händer liksom. Lite för ofta för min smak. Nästa gång ska jag gå och simma till England, sådetså.

5 kommentarer:

Akira ♥ sa...

Så man ska inte flyga med Ryanair, inte med SAS (tänker på dina tidigare inlägg) och inte med DIG! Uppfattat!

Det klart att man behöver ha tydlig information när man är ute och reser och det uppstår oklarheter.

Men som sagt var så har vi världens bästa föräldrar!!!

Desiree sa...

Låter inte som en kul flygning. Men Ryanair flyger jag abolut inte med. De må ha billiga biljetter men jag tycker inte att det är värt det med tanke på den usla servicen, och det noll ansvar de tar. Bra att du kom hem till slut även om det blev några timmar senare. Vilka gulliga och snälla föräldrar som kom och hämtade.

Tiger sa...

Haha. Man ska inte flyga med dig o inte åka tåg med mig!

Så om du o jag ska resa ihop nån gång så blire buss eller bil eller båt! ;)

Tur att ni har en så go familj som alltid tycks ställa upp! Ta hand om varandra nu!

LOVE!

Miss Marie sa...

akira o tiger- nej, flyg inte med mig. bil och båt och buss har hittills funkat bra, så det tror jag är säkert! :)

desiree - nej, jag har insett det också. jag tror inte det blir ryanair för mig nästa gång!

Anonym sa...

Jag blir äcklad när jag läser ditt inlägg. Du har inget emot utlänningar men tydligen polacker? Min sambo är ursprungligen från polen och jag tog väldigt illa vid mig av ditt ilägg för du drar så många över en kam. Han kom till Sverige som 11-åring, vi träffades 6 år senare och då pratade han flytande svenska, utan minsta tendens till brytning, gick i i skolan med höga betyg och hade ett ärligt vitt jobb. Fy fan för sånna som dig med äckliga fördommar.