torsdag, november 20, 2008

Fredagstema- Smycken

Veckans fredagstema bestäms av Marianne och idag har vi kommit till något som ligger mig varmt om hjärtat, nämligen smycken! Jag skulle kunna rabbla om smycken i timmar och ta tio bilder på varje smycke jag har, men jag har försökt begränsa mig lite grann. Nedan ser ni några av mina favoritringar, guld, silver, oäkta, äkta - allt i en salig blandning! Favoriten (för tillfället) är ringen längst fram, med morganit, akvamarin och diamanter. Jag gillar när smycken har en historia. Det kan antingen vara min historia eller någon annans. Pärlhalsbandet är mormors gamla och när jag har på mig det påminner det mig om henne. Guldberlocken fick jag av Engelsmannen och det kommer från en smyckeshandlare som säljer begagnade smycken. Jag gillar att halsbandet har en historia innan mig och att jag nu får vara en del av den. Silverhalsbandet med två ringar kommer från Viveka Bergström som är en svensk designer som verkar i Paris. Jag köpte det för mina surt förvärvade au pair-pengar och varje gång jag bär det minns jag hur glad jag var den decemberdag då jag köpte det, och hur vuxen jag kände mig! Halsbandet med hjärtat är min första julklapp från Engelsmannen.Jag gillar att köpa smycken när jag är utomlands. Jag tycker det är ett bra sätt att få med en del av landet med sig hem. Här finns örhängen från England, Frankrike, Grekland, några som jag fått och några som jag gjort själv förstås.Och så lite mer krimskrams. De stela guldarmbanden är favoriter just nu, men jag gillar också enradsarmband med sötvattenspärlor och halvädelstenar som jag gjort själv. Den turkosa broschen kommer från Noa Noa. Nu ska jag nog sluta prata. Som sagt, skulle kunna prata om smycken i en halv evighet! :) Gå in på Mariannes sida om ni vill se fler fredagsteman.

5 kommentarer:

Annika sa...

Klart att detta ämne var som klippt och skuret för dig! Fina smycken har du också. Jag tycker mkt om dina ringar!
Visst är det jättekul med smycken i alla former!

Anonym sa...

Det var inte dåligt det!
Ha en skön helg.

Anonym sa...

Du o smycken... du har en hel del kan man säga :D och du är flitig på att använda dem. Själv är jag lite dålig på att variera mig o använder gärna det senaste fyndet mest.

Desiree sa...

Detta ämne passar dig verkligen som handen i handsken. Du gör ju så fina smycken själv! Jag tycker du har varit riktigt duktig som ändå begränsat dig och lyckats välja ut några favoriter att visa upp inför dagens inlägg. Jag förstår att du gillar att byta ofta då du har mycket vackert att välja på och dessutom har ett så stort intresse som du har för smycken. Sedan håller jag absolut med dig om att det är extra interessant med just smycken som har en historia bakom sig. Ha en underbar helg.

Fritt ur hjärtat sa...

ANtar att du gör smycke?! Eftersom alla tycker ämnet är lämpligt.
Vackra smycke visar du hur som helst! :-)
Jag gör inga smycke, men KÖPER en hel massa, jag fick nog ihop 10 bilder och väldigt mycket text....