onsdag, mars 04, 2009

Snacks

I lördags var det schlagerkväll hemma hos mig med tjejerna. Jag kände mig huslig och hade gjort en del tilltugg, som faktiskt blev riktigt bra! Gotteligott, här är recepten och jag kan verkligen rekomendera dom!Marinerade rotsaker med fetaost. Beräknat för 4-6 portioner
4 st morötter i stavar
1 st grillad paprika, strimlad (eller paprikasallad)
200 g fetaost, grovt tärnad
½ dl rapsolja el. olivolja
½ dl vitvinsvinäger el, äppelcidervinäger
3 cm färsk ingefära, skivad
½ kruka(or) kruka färsk basilika, riven, eller färsk persilja
½ st citron, det gula av skalet
1 st vitlöksklyfta, riven
½ st röd spansk peppar, strimlad
1 tsk salt
1 tsk råsocker
1 tsk nymald svartpeppar
Gör så här:
Häll samtliga ingredienser i en plastpåse, blanda om och låt marinera några timmar eller över natten i kyl. Servera med valfri dip.
Tunnbrödschips. Beräknat för 4 portioner
3 skiva(or) tunnbröd
1 msk rapsolja el olivolja

Ost- & pepparsmak
1 dl lagrad hårdost, riven
1 tsk timjan, torkad
½ tsk kajennpeppar

Färska örter & havssalt
1-2 msk färska örter tex rosmarin, hackad
1 tsk havssalt
1 tsk svartpeppar, grovmalen

Gör så här:
Sätt ugnen på 225 grader. Bryt eller skär brödet i ca 3 cm stora bitar, lägg på bakpappersklädd plåt. Ringla över olja och strö på valfri smaksättning, rör om. Grädda ca 5 minuter eller tills brödchipsen är gyllene. Servera med valfri dip.
De marinerade morötterna var favoriten hos en kompis, men jag gillade verkligen tunnbrödchipsen! Som dip hade jag en dip som jag gjort med chevre, färskost och honung, mumsigt värre, och sen även OLWs ostdipp. Där föredrog alla den hemjorda dippen! Jag gjorde en drink också, med Bacardi Apple, apelsinjuice, sprite och massor med is, den var också god. Kanske blir det en repris nu på lördag? :)

4 kommentarer:

Desiree sa...

Mums, lite goa onsdagsrecept här minsann. De där tunnbrödchipsen lät både goda och spännande.

Anonym sa...

Mumma, nu blev jag hungrig!!!

Anonym sa...

To generate a clear and remarkable impact with each e-mail, make your advertising and marketing information quick and wonderful. Each and every e mail ought to have got a very clear meaning and must only include info, press and backlinks that are completely connected to that meaning. A succinct but persuasive e-mail will likely be much easier for your visitors to absorb compared to a windy meaning that attempts to power a lot of points. [url=http://www.ss12w12ws.info]Cougfg45ntl[/url]

Anonym sa...

Utilize your insurance coverage policy to fund your preferred charitable organization. Think about each of the great no-earnings companies setting up a big difference within your planet. You are able to elect to reward them when you expire simply by making them a named beneficiary to your estate. This can be the best way to share with the community that produced your life excellent. [url=http://www.x21w12w21.info]Pr334de13[/url]