tisdag, maj 12, 2009

Försommaren

Jag njuter verkligen av den här tiden på året. Det är ljust länge, solen skiner in genom persiennen tidigt på morgonen och det doftar så gott överallt.

Eller ja, inte i mitt trapphus för tillfället, någon av mina grannar har fått för sig att prova ett nytt recept på thai-mat, tror jag minsann. Luktar inte något vidare.

Men ute luktar det gott. Och det är grönt och vackert. Uppe i sommarstugan har jag planterat blommor som jag hoppas tar sig. Det är härligt att se något växa, något man inte kan göra något åt förutom att vattna och prata snällt till.

I nya numret av Leilas Country Living pratar Leilas mamma om sin chiliplanta. Jag vill också odla chili! Blir nog en tur till chiliplantaffären nån dag. Var nu den kan ligga! :) Och lavendel vill jag ha. Förra försommaren planterade jag lavendel i kruka på min uteplats och den blommade vackert hela sommaren. Verkligen en tacksam planta.

Men just nu njuter jag av försommaren. Trots grym ångest över D-uppsatsen. Det är ju försommar, goddammit!

4 kommentarer:

Desiree sa...

Håller verkligen med dig om att just försommaren är helt ljuvligt vacker. Det är nästan då som Sverige är i sitt vackraste. Låter spännande. Hoppas du får tag på någon fin chiliplanta.Lavendel är ju helt underbart det också, mmmm.

Miss Marie sa...

Desiree - det är ju verkligen vackrast nu! Jag hoppas att chili o lavendel funkar! :)

Mia sa...

Håller med dig - våren är min favorit, känns som en hoppfull årstid. Allt börjar vakna och slå ut, man får en ny chans liksom.

Och ja, tentaångest hör du en masse! :)

Kram Mia

Miss Marie sa...

Mia - skål för nya chanser! :)