måndag, september 28, 2009

Firenze/Florens

Om jag blev positivt överraskad av Verona så blev jag negativt överraskad av Firenze (kallat Florens av oss!). Jag kan inte exakt säga vad det var som var "fel", men av de städer/byar vi besökte i Italien så var Firenze den jag gillade minst.
Det fanns en hel del vackra byggnader, men också många turister! Särskilt amerikanska turister! Jag antar att de alla har blivit inspirerade av Under Toscanas Sol och vill se om de kan bli lika fria i Italien! :) (Jag älskar den filmen för övrigt, underbar!) Vi hörde nästan mer amerikanska än italienska i Firenze.Ponte Vecchio är en gammal bro över floden Arno i Firenze. Det finns fler broar men Ponte Vecchio är den mest kända. I de små bodarna på bron finns en massa guldsmedsbutiker, med en massa vackra smycken! Lite konstigt att samla alla guldsmedsbutiker på en och samma plats, men det är en del av charmen antar jag! För vår del blev det bara fönstershoppande där, men mycket fönstershoppande! :) Firenze är berömt för sina vackra läderprodukter, och det finns en hel del sånt! Både i butiker och på marknader, där jag föredrar att handla! Jag kunde ha gått hur länge som helst på den där marknaden, känt på väskor och funderat på om den färgen var snyggare än den, men tyvärr har jag en make som inte är lika tålmodig och entusiastisk som jag är över marknader! Jag drog ut på det så länge jag kunde men sen var vi tvungna att gå och titta på några fler gamla byggnader... :) Ett av skälen till varför jag inte gillar Firenze kan kanske vara trafiken. Att nära bli dödad ett flertal gången, innan man ens hittat parkeringsplatsen, kan nog lägga sordi på stämningen lite grann! Jag kanske inte har nämnt att italienarna är lite... vilda i trafiken? Eller totalt livsfarliga är också en benämning. Vi överlevde iallafall, utan så mycket som en skråma på bilen! :)

2 kommentarer:

Desiree sa...

Jag förstår varför ni valde att kalla det Florens för det var ju inte helt lätt att vare sig uttala eller komma ihåg stavningen till det riktiga namnet. Jag kan nästan snappa upp din känsla på fotona att detta inte var en av era favoriter. Vet inte om det bara är vädret men staden ser liksom lite grå och opersonlig ut. De andra små ställena du visat upp tidigare har ju haft betydligt mer charm. Fast det är kanske bra att komma till sådana här ställen emellanåt så att man har något att jämföra med.

Miss Marie sa...

Desiree - Ja, besviken blev jag på Florens! Det hade verkligen inte den charm som de andra ställena hade, men som du sa, kan vara bra så att man har något att jämföra med!