torsdag, september 10, 2009

Fredagstema: Fyra saker du måste se i min stad

Fredagstemat är tillbaka! I september är det Mais Oui som bestämmer. Dagens tema är "4 saker du måste se i min stad"! Kom och följ med på en rundvandring i München!Vi tar cyklarna ner från vår lägenhet till Odeonsplatz. Cykel är det absolut bästa sättet att ta sig runt München! Odeonsplatz har en plats i den tyska historien, särskilt då under andra världskriget. Hitler brukade ibland tala på torget, och det var platsen för ett blodigt slag mellan nazister och revolutionärer. Torget sågs efter det som ett slags monument för nazistmartyrer.
Känner man inte till historien så är torget bara en mysig plats. Det finns en mängd caféer runt omkring och det är början på ett riktigt bra shoppingstråk!Bakom Odeonsplatz går en liten väg med en rad brons/guldfärgade gatustenar. Stenarna är en hyllning för de som var emot nazisterna under andra världskriget. Gick man över Odeonsplatz, framför monumentet, så var man tvungen att göra en nazisthälsning, annars kunde man bli arresterad. En del gjorde nazisthälsningen men rörde sedan nosen på ett av stenlejonen på Odeonsplatz, för att visa sitt missnöja med nazisterna. De som absolut inte ville göra nazisthälsningen undvek detta genom att ta vägen bakom Odeonsplatz, därav gatustenarna. En liten bit av levande historia som fortfarande ger mig gåshud när jag går förbi.Går man vidare hamnar man så småningom på Marienplatz, Münchens hjärta! Här finns shopping, caféer, restauranger... och en hel massa turister! Rådhuset är spöklikt vackert med en massa blommor utanför. Absolut en plats att besöka, men gå undan en eller två kvarter för att äta och dricka!Sen kommer vi till min absoluta favoritplats i München, Viktualienmarkt. En stor marknad där det säljs blommor, grönsaker, kött, kryddor, juice, allt du kan tänka dig! Man kan gå runt där och bara insupa atmosfären och dofterna, det är alldeles underbart! Jag kan gå runt länge, länge och titta på blommorna... Jag har aldrig sett så många olika sorters blommor, det är som att komma till himmelriket! Ett perfekt ställe att avsluta dagen och handla hem lite saker för att göra en god middag av!
Fler fredagsbloggar finns här: Västmanländskan, Nilla, Simone, Desiree, Annika, Anne, Petra, Millan, Anki, Cecilia, Leopardia, Strandmamman, Jemaya, MiaD, Lena, Erica, Marie, Saltistjejen, Lia, Marina, Jennie, Anna, Maisoui, Ingabritt, Emma, Kristallena, Christel, Moster Mjölgumpa, Musikanta, Norrsken och Stjärnfall, Taina, Sparkling, Marskatten, Sara, Lisa, Minerva, Bollebygdsbo, iamannika, Petchie, Ebba, Gerda-Thyra, Lotta, Lullun, Mamma J

10 kommentarer:

Erica Pettersson sa...

Vilket roligt inlägg att läsa :)
Och intressant med lite historia också. Förstår att du får gåshud av det. Andra världskriget, Hitler och nazisterna ger mig alltid rysningar.
Däremot har jag alltid varit intresserad av historia, så det var intressant att läsa.
Annars så verkar det vara riktigt fint där. Fina byggnader. Ser ut att vara ett ställe där jag gärna skulle vistas under en dag tillsammans med min kamera :D

Hoppas att du får en riktigt bra fredag och helg!

Gerda-Thyra sa...

Länge sedan jag var i Munchen men vill minnas att det var en vacker stad!
Kul att läsa ditt inlägg!
Kom gärna och se mina "smultronställen" som jag visar i min blogg nu!

Annika sa...

Munchen är en stad jag verkligen vill besöka!!
Förstår ju att den är SÅ fin!!!
OCH med så mkt hemsk historia. BRA att bli den blir påmind...
Jag skulle gärna komma och hälsa på just precis NU!!

Taina sa...

Usch ja. Kan tänka mig att det känns lite kusligt att gå på sådan historik mark. Inte den trevligaste dock.

Munchen har jag aldrig besökt förutom flygplatsen. Men det finns massor att se har jag förstått.

Tack för ett intressant inlägg!

Desiree sa...

Hej Marie, vad kul att få göra ett besök i Munchen så här på en fredag. Jag har aldrig varit där i verkligheten ännu men skulle gärna tänka mig att åka dit någon dag. Rådhuset ser verkligen imponerade ut med alls sina tinnar och torn. Vacker arkitektur. Jag förstår verkligen att du förälskat dig i torget med alla vackra blommor och härliga grönsaksstånd. Jag älskar själv sådana platser. Ha en fin fredag och hoppas att du och maken trivs riktigt bra i just Munchen. Hur länge har ni plannerat att bo där förresten?

Sparkling sa...

åh vilka härliga färger, så vackert med alla blommorna!

Christel sa...

Underbara bilder från din stad. Hoppingivande att det fanns människor som var modiga och vägrade inrätta sig i ledet då, precis som nu. Vad underbart det ser ut bland alla blommorna, ser ut som ett jätte-hötorget... Kram och trevlig helg!

Fritt ur hjärtat sa...

Hå hå jaja, jag inser när jag ser dina fina bilder att jag varit där! Jösses hur har jag kunnat glömma det...

Lullun sa...

Det är en så vacker stad du bor i! Och mycket spännande historia, om än tragisk på många sätt. Marknaden har jag dock missat på mina besök; får bli nästa gång jag har vägarna förbi. Inga planer nu, men med en Tysklandsfrälst pojkvän blir det nog om inte alltför lång tid. *hihi* (Jag ska faktiskt till Tyskland om bara några veckor, dock inte till dina hemtrakter denna gången).

Anonym sa...

Jag höll för ögonen hela inlägget för jag vill inte se det ääään! :) //TIGER