fredag, november 06, 2009

Fredagstema: Drömmiddag

Simones första fredagstema för november är drömmiddag. Har någon sett Gokväll så förstår ni konceptet. Och ja, tror det eller ej, jag har faktiskt sett Gokväll och Drömmiddag. Nu kommer jag inte ihåg vilken kändis som var där, men jag kommer ihåg att jag tyckte att det verkade vara en otroligt trist middag. Trist blir nog inte min middag! Jag har valt att samla ihop ett gäng med starka självständiga kvinnor på min middag. Vad vi äter spelar nog ingen roll, hämtpizza eller nobelmenu, jag tror vi har det trevligt ändå!

Min första gäst är Madeleine Albright, USAs före detta utrikesminister. Jag såg ett program där hon blev intervjuad av Ashley Judd och jag blev mäkta imponerad av båda kvinnorna, men framförallt Albright. Hon föddes i Tjeckoslovakien men flydde med sin familj till Storbritannien under andra världskriget, eftersom hennes pappa var socialdemokratisk politiker. De flyttade sedermera till USA där Albright träffade sin make och fick barn. Under tiden då barnen var små studerade Albright vidare och detta ledde så småningom att Bill Clinton utsedde henne till Amerikansk utrikesminister. Jag blev imponerad av Albright för hennes långsiktighet och uthållighet. I dagens samhälle blir vi uppfostrade till att vi ska ha utbildning, karriär, make och barn innan vi fyller 30, men egentligen är det ju ingen brådska, man hinner det man hinner och klarar oftast mer än man kan.

Mittemot Albright sitter Angelina Jolie. Jolie är jag inte intresserad av främst för hennes karriär, utan hennes humanitära arbete. Jag tror att Albright och Jolie skulle ha mycket att prata om, och mycket att lära oss andra eftersom de har sett mycket som vi vanliga inte har sett. Jag skulle också vara intresserad av hennes syn på föräldraskap, hon har tre biologiska barn och tre adopterade.

Bredvid Jolie sitter Astrid Lindgren. En kvinna som vi alla känner igen som barnboksförfattare, men är hon inte också Sveriges mest (o)kända feminist? Vi har Pippi som bor själv, är stark och självständig. Ronja som klarar allt lika bra som vilken pojke som helst. Madicken som vill prova allt, och så vidare. Astrid hade också ett starkt politiskt intresse, där hon bland annat skrev Pomperipossa i Monismanien som en pik mot det dåvarande skattesystemet i Sverige. Även Astrid, liksom Albright, fick barn och gifte sig innan hon började med sitt författarskap på riktigt.

Slutligen kommer vi till kronprinsessan Victoria, som kanske är den mest kontroversiella av mina gäster. Där de övriga tre gästerna har haft möjlighet att påverka sin liv i den riktningen de vill, och kunnat göra vad de vill och hjälpa människor, så har kronprinsessans liv varit utstakat sedan den dagen hon föddes. Eller, inte riktigt, för från början var det så klart bara så att män kunde ärva kronan, men detta ändrades när Victoria var några år gammal. Victoria är nog minst lika bildad som Madeline Albright; hon har pluggat i Frankrike, på Yale i USA, praktiserat på FN i New York, svenska ambassaden i Washington och hos svenska handelskammaren i Paris. Hon har pluggat på universit, varit i armén och gått diplomatprogrammet. Hon har varit på besök i många länder runt om i världen. Kort sagt så måste hon vara en av de mest bildade 32-åringarna i landet! Men ändå får hon knappt säga vad hon tycker eller ha en åsikt!

Jag tror vi skulle kunna få en riktigt bra middag! Ett gäng starka kvinnor med många åsikter (jag tror till och med kronprinsessan skulle mjukas upp efter ett tag) som skulle ha mycket att diskutera. Jag skulle antagligen mest sitta tyst och bara inspireras av dem!

11 kommentarer:

Annika sa...

Spännande gäster, det an nog bli många intressanta diskussioner :-)

Miss Marie sa...

Annika - jag hoppas det! :)

Taina sa...

Du har verkligen tänkt till och jag kan bara hålla med! Vilka kvinnor det här är. Räknar bort Angelina Jolie. Hon är inte min favorit. Men de resterande tre skulle vara intressant att lyssna på.

Önskar dig en trevlig helg!

Desiree sa...

Jag tycker du har fått ihop ett jättebra och interessant gäng kvinnor. Du har verkligen tänkt till och lyckats få till det så att det både är personer som du själv är nyfiken på och personer som också skulle kunna ha en hel del att utbyta med varandra under den här middagen. Jag skulle gärna sitta med bland det här gänget. Jag beundrar starka kvinnor. Har aldrig tänkt på Astrid som en tidig feminist men det är ju klart hon är! Synd att hon aldrig fick nobelpriset. Angelina är ju faktiskt så mycket mer än bara skådespelerska. Nu fick jag även lära mig en hel del om Albright. Jag förstår att du tycker att hon är en mycket interessant person.

Miss Marie sa...

Taina - Håller med om Jolie som skådespelerska, där är hon inget vidare, men hon gör mkt intressant vid sidan av! Det skulle jag vilja diskutera mer om...

Desiree - Ja, Astrid för Nobel! :) Jag tror att vi verkligen skulle kunna ha en kul och intressant diskussion!

Fritt ur hjärtat sa...

Vilken intressant blandning du fått till. Många spännande samtalsämnen kan man säkert fövänta sig.Så olika men ändå lika desa kvinnor är. Toppenkul!

Miss Marie sa...

Simone - ja, jag tror nog alla kan hitta något att prata o diskutera om! :)

Anna, Fair and True sa...

Intressanta gäster! Är dock inte alls förtjust i Angelina Jolie. Visst, hon gör en massa bra men det är något med henne jag inte gillar. Tycker hon har skaffat sina barn så snabbt (eller med kort tid emellan) eller för många på kort tid. Det kan nog vara ganska jobbigt att vara adopterad (jag tänker framför allt på när man växer upp) och då ha kändisskapet på det. Och hur har de tid för alla barnen?! Iofs verkar de ju ta med dem överallt men jag är ändå skeptisk. Sedan har jag alltid varit Team Aniston!

Men Albrigt och Astrid diggar jag! Och Kronprinsessan är ju bra! Man hoppas som sagt att hon skulle kuna få prata lite fritt vid en sådan middag. Jag har träffat henne en gång men det var bara ett kort "hej, jag heter Anna, jag jobbar med X på X" och sedan gick hon vidare till nästa.

Jag fick för mig att Simone skrev tre gäster, fyra runt bordet? Men sedan tyckte jag det avr fyra gäster i programmet och som du valt? Men det spelar ju egentligen ingen roll! Det intressanta är ju tolkning av temat, inte exakt antal!

Lena sa...

Ja, det var spännande gäster du valde. Inte några jag skulle ha valt, förutom Kronprinsessan kanske? Men ni får det nog jättetrevligt!

Norrsken och stjärnfall sa...

Jag hade gärna varit med på din middag i sällskap med dessa kvinnor. Mycket intressanta människor på sina egna vis. Vilka spännande diskussioner det skulle ha blivit(antar jag).

Annika sa...

Kul gäster du valt!
Hoppas det blev avspänt! Hihi!
Vickan ja, det kunde nog vara kul att ha henne på ett litet mer avslappnad middag!
:-)
Angie...SURE!!! Gillar henne! Och Madeleine Albright är en kvinna att beundra, vilket förflutet. LÄS hennes memoarer!! DÄR har du en läsupplevelse!!
Och vilken skicklig utrikesminister hon var!