onsdag, februari 10, 2010

Och så var det det här med att flyga...

Alltså, jag skulle kunna skriva en magisteruppsats eller en bok om hur mycket jag hatar att flyga. Jag är inte särskilt rädd för att flyga, även fast jag gärna håller någon i handen vid start och landning (helst någon jag känner, främlingar brukar tycka det är lite konstigt när jag vill hålla hand) utan det är allt ståhej kring själva flygningen som jag avskyr.

Ni vet det där att man måste vara vid flygplatsen 2 timmar innan avgången så att man nästan blir tvingad att spendera pengar på flygplatsen, överdriven nitisk säkerhetskontroll (jag förstår fortfarande inte vad för sprängmedel jag skulle kunna tillverka av en tandkrämstub och än mindre min petflaska med vatten), väntan, köer, förseningar, trånga säten, jobbiga medresenärer (har man i och för sig även på tågresor) dålig luft, borttappade väskor och hutlösa priser på taskiga mackor.

Men jag ska inte trötta ut er med att skriva mer om exakt varför jag hatar att flyga, jag ska bara hänvisa till en flygvärdinna som, liksom jag, har lite svårt att förstå den här regeln med högst 100 ml-förpackningar som alla ska få plats i 1 literspåse i handbagaget och hur olika säkerhetskontrollerna är på olika flygplatser.

I hennes fall var det hårgelé och i mitt fall brukar det vara vattenflaskan som jag alltid försöker smuggla med. Det går aldrig. Så då måste man köpa vatten inne på flygplatsen för 300% dyrare pris. That makes sense.

Jag hävdar fortfarande att jag skulle kunna göra mer skada på ett flygplan med mina hårspännen än en halvliters flaska med vatten. Men det kanska jag inte ska säga för högt, för då kanske det blir förbjudet snart.

Vem vet.

7 kommentarer:

akira sa...

Hehe ja snart kanske vi får flyga nakna... Du kanske borde satsa på ett jobb på nåt flygbolag o göra om alla dumma regler. Ingen dum ide va?? Tycker synd om er som måste flyga så mkt!!!

Miss Marie sa...

Akira - NEEJ! Men däremot ska jag köpa mig ett eget flygbolag när jag är miljadär, så jag får bestämma! Och ja, jag tycker också synd om oss ibland.. ;)

Desiree sa...

Jag förstår dig till fullo.Det har blivit så meckigt att flyga. Visst är det både bra och viktigt med säkerhetskontroller men samtidigt så krångligt. Här måste man ta av sig skorna och röntga allt, ta ur dator osv osv. Mackor och dåligt mat har jag dock löst genom att packa med mig egna goda hemmagjorda mackor. Man får inte ha flytande grejer med sig men mackor får man har. Jag packar med både pastasallader och mackor och snacks och allt sådant i mitt handbagage. Frukt brukar jag också ta med och det är inga probelm. Till och med färdiggjord havregrynsgrönt har gått finfint genom röntgen. Men vatten får man vackert köpa dyrt på andra sidan kontrollerna. Hoppas du fått dina väskor nu iallfall.

Miss Marie sa...

Desiree - Ja, i Tyskland är de också stenhårda. Av med skor, bälten, stora smycken... allt! Och såklart måste man visa dator och systemkamera om man har sådan. Engelsmannen brukar ta med sig sina objektiv o då måste de gå igenom dom ett och ett och så tar de sprängmedelstest. Det tar ett tag.

Mackor tar jag med mig om jag har plats! Men oftast brukar mitt handbagage vara överfullt eftersom jag packar i alla saker som jag absolut inte kan vara utan eftersom jag vet att incheckade bagage ibland försvinner...!

Annika sa...

Visst är det STRESS!! OCH svett och allt annat innan man väl sitter på planet. HATAR det, jag med!!
Men visst, jag tar gärna säkerhetskontrollerna. Hellre för mkt än för lite.
Just det där med vätskorna är kiu fjantigt värre...
På Kastrup tog de min lilla vinflaska jag köpt ombord på USA planet, och jag kom från USA planet och skulle med sverigeplanet. var inne på flygplatsen hela tiden, men mitt vi och mitt vatten tog de. Helt obegripligt.
Ja, och sen när man väl landat i uSA ska man ingenom Immigration och tull och all skit.. DET är stressigt att flyga.
Jag tar heller tåget om jag kan välja...any day of the week...

tiger sa...

Jag kommer aldrig glömma när jag gick igenom säkerheten på Arlanda bakom en mamma som skulle hälsa på sin dotter som bodde utomlands. Hon hade med sig sådana "korvar" med risgrynsgröt till dottern, men det fick hon lämna ifrån sig... Tyckte det var så jävla småsnålt av dem att inte kunna låta henne ta med det. Man vet ju själv hur mycket man kan sakna något speciellt från Sverige... Tyckte synd både om mamman som handlat och ansträngt sig i onödan, och den stackars dottern som blev snuvad på presenten av nån vakt som inte fått ligga på länge... Usch.

Miss Marie sa...

Annika - ungefär samma sak hände oss i Amsterdam för några år sen. Hade kommit av planet, köpte något att dricka innan vi skulle gå på planet... o var tvungen att gå igenom en ny säkerhetskontroll! Vi hade hela tiden varit air side men fick iaf inte ta med oss drickan!!! Helt sanslöst. Det här var i början med de nya reglerna, så det var många som fick se sina tax free inköp slängas eftersom personalen glömt att lägga dom i en förseglade påse med kvitto i. Inte särskilt bra stämning där vill jag säga...

Tiger - Så jävla surt det skulle vara! Jag tycker att man kan förvänta sig nåt slags sunt förnuft av säkerhetspersonalen! Dom borde väl kunna göra en bedömning av personen och se om de tror att den personen skulle ha med sig nåt farligt i en risgrynsgrötskorv?!